По-рано днес екипите за издирване са успели да извадят записващите устройства за данните от полета и гласовите данни от пилотската кабина на пътническия самолет, който се е разбил в дефиле, докато е приближавал към ново летище в подножието на Хималаите, съобщиха властите. Разследващите продължават да търсят причината за най-смъртоносната самолетна катастрофа в Непал от 30 години насам.
Най-малко 69 от 72-мата души на борда са загинали, като се твърди, че тримата изчезнали по всяка вероятност също са мъртви. Спасителите претърсват старателно отломките, разпръснати в дефилето с дълбочина 300 метра, за да ги открият. Много от пътниците във вчерашния полет са пътували за Покхара, въпреки че градът е популярен и сред туристите, тъй като е вход към туристическия маршрут Анапурна. Тази вечер техни роднини и приятели продължават да се събират пред местната болница, като стана ясно, че някои от тях дори са крещели на медицинските лица да ускорят аутопсията, за да могат да организират погребения на близките си.
Все още не е ясно каква е причината за катастрофата, станала на по-малко от минута полет от летището в съвсем спокоен ден със слаб вятър. На кадрите, заснети от пътник на име Сону Джайсуал през прозореца се виждат сгради, пътища и зеленина. След това видеото, проверено от “Associated Press” показва, че самолетът е разтърсен от силен тласък, а след това се вижда и поредица от откъслечни образи, придружени от викове, преди пламъците да обхванат екрана.
Службата за гражданска авиация на Непал съобщи, че самолетът за последен път е установил контакт с летището, което е започнало да функционира само преди две седмици, от района на дефилето Сети. Свидетел, който е бил наблизо и е записал спускането на самолета, споделя, че то е изглеждало като нормално кацане, но след това самолетът внезапно се е отклонил рязко наляво. Мъжът, който се казва Дивас Бохора разказва: „Видях това и бях шокиран. Помислих си, че днес всичко ще приключи тук, след като самолетът се разбие, както и че аз също ще загина“.
Очевидецът споделя още, че след като машината се разбила, избухнали червени пламъци и земята се разтресла силно. Тази сцена го изплашила силно. Амит Сингх, опитен пилот и основател на индийската фондация „Safety Matters“, заяви, че видеото, заснето от Бохора, изглежда показва така наречения застой – ситуация, при която самолетът губи подемна сила, особено при ниски скорости на движение.
Двумоторният самолет ATR 72, експлоатиран от непалската авиокомпания „Yeti Airlines“, по план е трябвало да изпълни 27-минутен полет от столицата Катманду до град Покхара, разположен на 200 км западно от нея. На борда му е имало 68 пътници, включително 15 чуждестранни граждани, както и четирима членове на екипажа, се казва в изявление на Службата за гражданска авиация на Непал. Сред чужденците са били петима индийци, четирима руснаци, двама южнокорейци, както и по един гражданин от Ирландия, Австралия, Аржентина и Франция. Джаганат Нираула, говорител на надзорния орган, заяви, че записващите устройства ще бъдат предадени на разследващите. Пемба Шерпа, говорител на „Yeti Airlines“, потвърди, че са намерени както записващите устройства на полетните данни, така и записващите устройства на гласовете в пилотската кабина.
Службата за гражданска авиация съобщи още, че до момента са идентифицирани 41 души. Междувременно, Гиан Хадка, говорител на полицията в окръга, заяви, че телата ще бъдат предадени на семействата, след като компетентните служители приключат с аутопсията.
По данни на фондация „Safety Matters“ от 1946 г. насам в Непал са станали 42 самолетни катастрофи, завършили с фатален край. Вчерашната катастрофа е най-смъртоносната в страната от 1992 г. насам, когато всички 167 души на борда на самолет на Пакистанските международни авиолинии са загинали, след като самолетът се е забил в хълм при опит да се приземи в Катманду.
От 2013 г. насам Европейският съюз забрани на авиокомпаниите в Непал да извършват полети в рамките на блока, позовавайки се на недостатъчно надеждните стандарти за безопасност. През 2017 г. Международната организация за гражданска авиация обяви, че вече са налице подобрения в авиационния сектор на Непал, но ЕС продължава да настоява за административни реформи.