Работим за насърчаване на електрическата мобилност в страната, заяви вицепремиерът по климатичните политики и министър на околната среда и водите Борислав Сандов. Това стана по време на откриването на кръглата маса – „Транспортът на бъдещето – чиста енергия на справедлива цена“. Събитието е организирано от ръководителя на Делегацията на българските социалисти в Европейския парламент Петър Витанов и Аутомотив клъстер България, съобщиха от МОСВ.
Вицепремиерът посочи, че реформата на електромобилността е включена в Плана за възстановяване и устойчивост и посочи, че той е определен да отговаря за координиране на политиките у нас. „Ще се ускори изграждането на зарядна инфраструктура и на електрификацията на превозните средства, което ще доближи България до европейските дългосрочни цели за намаляване на емисиите парникови газове. Ще се намали замърсяването на въздуха и на градския шум чрез въвеждането на нискоемисионни зони в централните части“, каза Сандов. Министърът съобщи, че трябва да има 10000 зарядни станции, в които всеки да може да зарежда електромобила си.
„Това прави една плътна мрежа за зареждане, която се фокусира върху основните места, където са необходими станции, включително 20-30 хъба за бързо зареждане по основни пътни артерии. Публични точки за зареждане на електромобили ще бъдат изградени и в централните градски части в над 50 града, както и в големите жилищни квартали“, уточни той. По думите му, към 2026 година се цели у нас да се движат поне 30000 електромобила. За сравнение към края на 2020 година те са били само 3000. Той добави, че това ще са нови електромобили, но също така ще се развива и вторичният пазар и част от тях ще са „втора ръка“.
Сандов съобщи, че ще се подготви Закон за насърчаване на електрическата мобилност в България. „В рамките на това тримесечие създаваме специализирана комисия за развитие и насърчаване, която ще изготви модел на опростена регулация за насърчаване на изграждането на зарядни станции и през есента заедно с всички заинтересовани страни ще се създаде дългосрочна визия към новия закон“, поясни той.
„30% от замърсяването в градските зони се дължат на транспорта. Трябва да се въведат нискоемисионни зони в поне в три български града и с покритие на населението от поне 1,5 милиона граждани“, изтъкна министър Сандов и добави, че България като цяло е намалила драстично парниковите газови спрямо референтната 1988 година, но в сектор „Транспорт“ са се увеличили с 40% спрямо същия период. Вярвам, че след няколко години ще видим нова и трайна положителна тенденция в електромобилността и аз ще работя това да стане реалност”, обобщи министър Сандов.