Стратегията на Китай за нулев COVID с цената на безкрайни тестове и блокирания удари икономиката на страната и се отрази върху печалбите на компаниите, но донесе неочаквани печалби за производителите на тестове, пише „CNN“.
12 от най-добрите китайски фирми за тестване на COVID наскоро отчетоха огромно увеличение както на приходите си, така и на нетните печалби за първата половина на тази година. Andon Health, която доставя комплекти за тестване на COVID както у дома, така и в чужбина, съобщи, че нетната ѝ печалба е скочила с 27728% през първите шест месеца на 2022 г., достигайки 15,24 милиарда юана (2,2 милиарда долара). Това се оказва най-голямото увеличение, отчетено, от която и да е регистрирана компания в континентален Китай. Междувременно приходите на фирмата скочиха с 3989%. Компанията се възползва не само от агресивната кампания за тестване в Китай у дома, но и от огромното търсене в Съединените щати, тъй като нейната лаборатория iHealth наскоро спечели договори с правителството на САЩ за доставка на бързи тестове за антигени.
Assure Tech, базирана в Ханджоу фирма за диагностика, също отчете 1324% увеличение на си нетния доход поради силното търсене на глобалния пазар за тестване на COVID. Други производители на тестове регистрират увеличение на нетната печалба от 55% и 376% за първите шест месеца на годината.
Безкрайните тестове за COVID, периодичните блокирания, наложени от правителството, и граничните ограничения нанесоха хаос на китайската икономика. БВП на страната нарасна само с 0,4% през второто тримесечие, което е най-бавният темп от повече от две години. Големите инвестиционни банки намалиха прогнозите си за растеж за цялата година за Китай до 3% или под този процент, което е рязък спад от официалната цел от 5,5%, поставена от правителството по-рано тази година.
Китайските компании също претърпяха една от най-лошите си рецесии в печалбите си. Повече от половината от 4800 компании, регистрирани в Шанхай, Шенжен и Пекин, отчетоха спад в нетната печалба за първата половина на годината – почти толкова лош, колкото в началото на 2020 г., когато повечето компании отчетоха най-лошия си сезон на печалби досега.
Но фирмите за диагностика са едни от най-големите печеливши по време на пандемията, облагодетелствайки се от огромното търсене на тестове, докато Пекин се придържа към политиката си за нулев COVID, която включва принудителни карантини, масови задължителни тестове и внезапни блокирания.
Според правителството от началото на пандемията до април 2022 г. в Китай са направени 11,5 милиарда теста. Тази цифра може да се е увеличила значително оттогава, тъй като анализаторите от Soochow Securities наскоро изчислиха, че 10,8 милиарда теста са били направени през трите месеца от април до юни.
Разходите може да са голямо бреме за финансите на китайското правителство, които вече бяха засегнати от срива на продажбите на имоти. През май властите в Пекин дадоха да се разбере, че провинциалните и градските правителства трябва да поемат разходите за редовното тестване за COVID.
Ако приемем, че големите китайски градове, които представляват 30% от населението, провеждат COVID тестове два пъти седмично, преките разходи за тестване може да възлязат на 200 милиарда юана (30,1 милиарда долара) от май до края на годината, според оценка на Goldman Sachs по-рано тази година. Броят може да нарасне още повече, ако останалите 70% от населението бъдат тествани и се вземат предвид разходите за създаване на места за тестване и карантинни центрове, каза Goldman Sachs.