
Доналд Тръмп може и да не пие бира, но тази седмица обърка много хора, цитира „Политико„.
Бирата беше тихо добавена в сряда в списъка с продукти, свързани с алуминий, които сега подлежат на 25-процентно мито върху вноса от САЩ. Ходът, който е част от по-широката търговска война, започната от администрацията на Тръмп, остави европейските пивовари в недоумение, а пиещите – в ярост.
Несигурността се простира отвъд кутиите. Митническият код, който се използва – „бира, произведена от малц“ – изглежда обхваща цялата бира, без значение как е опакована: консерви, бутилки или бурета. Това е особено разочароващо за пивоварите, като се има предвид, че повечето други европейски износители на храни и напитки са засегнати от по-ниската ставка от 20%, което прави бирата една от най-засегнатите категории.
„Начинът, по който е формулирана, е цялата бира, която е вътре, независимо от контейнера, но ние търсим разяснения“, казва един от участниците в индустрията. „Не е като бирата да е единственият продукт, който идва в консерви“.
Износът на бира от Европа за САЩ през миналата година надхвърли 1,1 млрд. евро, като сред бестселърите са „Гинес“, „Хайнекен“ и „Стела Артоа“. Около една пета от тази търговия, по стойност, се доставя в консерви. Митническият код се прилага в световен мащаб, така че дори най-големите износители като Мексико, което доставя над 60% от вноса на бира в САЩ, са засегнати.
Обхватът на тарифата остави компаниите несигурни дали да доставят – или да стоят плътно и да се надяват на разяснения. Белгийските пивовари, които вече оперират с тесни маржове, се страхуват от продължително изчакване.
„Не знаем колко дълго мярката ще влезе в сила и тази несигурност вече е вредна“, каза Раф Де Йонгхе, ръководител на белгийската пивоварна група BEER.
Тръмп, който отдавна се въздържа от алкохол заради битката на покойния си брат Фред с пристрастяването, веднъж стартира собствена марка водка – „Success Distilled“, както се изразява дестилерът.
Европейската комисия изчислява, че новите тарифи – включително 20% плосък данък и отделни 25% мита върху автомобилите, стоманата и алуминия – ще засегнат до 70% от целия износ на ЕС за САЩ на стойност около 380 млрд. евро.
Докато Брюксел се готви да отговори, официални лица казват, че умишлено забавят действията, за да избегнат паника и да спечелят време за евентуални преговори извън рампата.
Проблемът е и вътрешен. Голяма част от алуминия, използван в производството на консерви в САЩ, идва от Канада, а американските фабрики не са оборудвани да произвеждат достатъчно от сплавта, използвана за опаковане на напитки.
От страна на индустрията тонът беше по-дипломатичен.
„Бира, подобно на виното, е продукт, обичан от двете страни на Атлантическия океан и е част от нашата култура от хиляди години“, каза Джулия Леферман, генерален секретар на The Brewers of Europe, търговска група, представляваща хиляди пивовари в ЕС.
„Мъчим се да разберем защо изглежда, че е понижен до просто „производен продукт на алуминий“.
За още новини вижте ТУК
Присъединете се към нашия Телеграм