Удължените политики за връщане на стоки, стартирани от печелившите търговци на дребно в САЩ по време на пандемията тази година, за да примамят потребителите да пазаруват повече, са застрашени от много по-високи разходи, ако купувачите решат да си вземат обратно рекордните 112 милиарда долара, похарчени за подаръци през сезона на празничното пазаруване. Както е известно, търговците на дребно посрещнаха тазгодишния празничен сезон, изправени пред различни затруднения, особено такива, свързани с веригите за доставки на стоки.
Голям брой компании, предлагащи стоки на дребно, обявиха коледните си промоции още през септември, за да могат да се справят по-лесно с последиците, причинени от недостига на доставки и работна ръка, както и да си спечелят по-траен интерес за пазаруване за по-дълъг период от време. Търговците на дребно привличат купувачите и със своите „удължени“ политики за връщане на стоки. Компаниите „Apple Inc“, „Saks Fifth Avenue“ и „Nike“ са сред веригите, които позволяват на купувачите да върнат закупените по празниците стоки след 60 или 90 дни, а не както е стандартно в индустрията – само в рамките на 30 дни.
Все пак, трябва да се отбележи, че този продължителен процес на връщане, който включва разходи за доставка, такси за почистване и преопаковане, може да доведе до по-високи разходи за търговците на дребно и да окаже значително влияние върху годишните им печалби. Тъй като не се очаква глобалните затруднения във веригите за доставки да бъдат облекчени поне до 2023 г., проблемът, свързан с „връщането“ на стоки няма да изчезне скоро.
Очаква се през следващите седмици купувачите в САЩ да върнат стоки, чиято сума възлиза на рекордните 112-114 млрд. долара, което е с 24-27% повече спрямо същия период през 2019 г., според данни на компанията „B-Stock Solutions“, която управлява онлайн платформи за ликвидация на търговци на дребно, включително „Walmart Inc“, „Costco Wholesale Corp“ и „Best Buy Co Inc“ . По думи на експертите между 43 и 45 млрд. долара от тази крупна сума вероятно ще бъдат от върнати стоки, закупени онлайн.
Според Националната федерация за търговия на дребно през 2020 г. потребителите ще върнат приблизително 10,6% от стоките, закупени на дребно в САЩ. Според оценките този процент е нараснал с 13,3% през празничния сезон, което е струвало на търговците на дребно 101 млрд. долара. От компанията „Optoro“, която работи с търговци на дребно и производители за управление и препродажба на върнати стоки, твърдят, че се очаква потребителите да върнат стоки на стойност 120 млрд. долара в периода между Деня на благодарността и 31 януари.
Макар че по-дългите срокове за връщане на стоки не увеличават пряко разходите на търговците на дребно, те оказват влияние върху способността им да използват оборотен капитал за други цели, казва Паула Розенблум, водещ партньор в компанияра за проучвания в областта на търговията на дребно „RSR Research“.
Търговците на дребно обикновено не посочват процента на върнати стоки или свързаните с тях разходи, но според някои търговци на дребно вече има явни признаци, че тенденцията към чести връщания на стоки е започнала много преди тазгодишната Коледа, тъй като потребителите са започнали да пазаруват по-рано, което е довело до по-високи разходи поради по-дългия гратисен период. През последните шест седмици частният търговец на канцеларски материали на дребно „Staples“ е отбелязал 30% увеличение на броя на отказите и връщането на стоки, споделя Крейг Грейсън, вицепрезидент на отдела за управление на стоките.
Базираният в Обединеното кралство онлайн търговец на модни аксесоари и дрехи „Boohoo“ обяви, че процентът на връщане на стоки в Обединеното кралство през тримесечието, приключващо на 30 ноември, вече е с 12,5 процентни пункта по-висок от същия период през изминалата година и със 7 процентни пункта по-висок от нивата преди пандемията. Тези по-високи цени и свързаните с тях логистични разходи са принудили компанията да промени в негативна посока прогнозата си за своите годишни печални два пъти през последните четири месеца.