Появява се нова световна тенденция куриерските разходи по връщането на продукта при отказ от онлайн покупка да се плащат от потребителя. Обсъждат се подобни практики така, както при възникването на пазаруването през интернет електроните търговци въведоха практиката да приемат обратно безплатно стоките, които клиентите им не са харесали или не са им по размер, с цел повече хора да бъдат привлечени да пазаруват онлайн. Това коментира основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова в ефита на „Bloomberg TV Bulgaria“.
Тя посъветва потребителите да правят проверка всеки път преди да поръчат дори от любимия си и познат магазин какви са актуалните условия за продажба и доставка, защото е възможно все повече търговци да въведат таксуването при връщане на продукти. Руменова уточни, че и в момента клиентите поемат разходите при връщане на стока в 14-дневния законов срок, но само когато търговците предварително са упоменали това в общите си условия. Таксата трябва да е за сметка на магазина и когато не е била предоставена информация по този въпрос.
На фона на новата тенденция търговците да обявяват такси за връщането на онлайн покупки е важно също потребителите да изискват правилата за това да са ясни, а при възникване на спор да настояват да се спазват такива, каквито са били обявени предварително.
„Това не е в разрез с европейското законодателство, но би било нарушение, ако търговецът поиска сума за връщането на стоката в случай, че потребителят е предявил своето право на рекламация. Ако се окаже, че стоката е с някакъв дефект, тогава търговецът трябва да поеме разходите по връщането й.“, обясни тя.
Много са обективните обстоятелства компаниите да обмислят въвеждането на такса за връщане на онлайн покупки и едно от тях е COVID кризата, коментира Руменова. В стремежа си да спестят от разходи, включително от куриерските услуги, търговците опитват да оптимизират процесите.