Българските иновативни училища могат да влязат в мрежата на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие /ОИСР/. Това стана ясно по време на среща на министъра и образованието и науката проф. Галин Цоков и д-р Андреас Шлайхер, директор на дирекцията за “Образование и умения” в ОИСР.
„Вече 6 години развиваме мрежа от иновативни училища в България. В момента те са 548 и между тях и останалите образователни институции тече активен обмен на добри практики. Създаваме и лаборатории за иновации“, посочи министър Галин Цоков и подчерта, че всичко това спомага образователната система да се променя отгоре надолу.
Българските иновативни училища могат да се включат в глобалната мрежа на иновативните образователни институции на ОИСР, каза д-р Шлайхер. Той уточни, че те разполагат с библиотека на иновациите, които са изпробвани и е доказано, че работят. България може да се възползва от нея, за да подобри и разшири системата на иновативните училища. Също така образователните институции от глобалната мрежа провеждат регулярни срещи, за да обменят опит и иновации.
Визиите за новите учебни програми и дигитализацията в образованието, както и изработването на стандарт за неговото качество бяха също сред важните теми, които обсъдиха проф. Цоков и д-р Шлайхер.
Създателят на PISA приветства решението в предстоящите изпити от националните външни оценявания в 10. клас да се включат повече задачи с практическа насоченост.
„Запознати сме с визията за учебните програми и тази за дигитализацията. Те са добра основа за последваща работа в тази посока“, каза той.
„Вече имаме визия за стандарт на качество в образованието и предстои да довършим неговото изработване. Работим в диалог с учителите и хората от системата“, подчерта министър Цоков и допълни, че експертизата на ОИСР ще е много ценна за успешното му въвеждане и прилагане. ОИСР има ресурс, с който може да подпомогне процеса, каза Андреас Шлайхер.
„Трябва да има задълбочен диалог на национално ниво и в образователните среди какво е добро образование и това да се трансформира в стандарт за качество“, посочи създателят на PISA и препоръча стандартът за качество да не бъде прекалено рестриктивен към образователните институции, тъй като това доказано блокира процеса по въвеждането му. По думите му това е изключително труден процес и дори някои от най-развитите държави в света все още не са успели да го въведат ефективно.
След разговора Министър Цоков подари на д-р Андреас Шлайхер родопски чан, който да му помага „да задава правилната посока в звука на образованието“.
Създателят на изследването PISA е в България, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света.
Представят доклад на ОИСР за социално-емоционалните умения на учениците