Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск е в Китай, с което осъществи първото си пътуване до втората по големина икономика в света от повече от три години, съобщава „BBC“.
Той пристигна в Пекин във вторник и също се очаква да посети огромния производствен завод на Tesla в Шанхай. Мултимилиардерът се срещна с външния министър на Китай Цин Ган в рамките на часове след пристигането си в страната. Мъск все още не е коментирал публично пътуването, което идва на фона на напрежението между САЩ и Китай. Той също така отказа да коментира плановете си за пътуването, когато го попитаха репортери, докато напускаше хотел в Пекин в сряда.
По-късно в сряда Мъск се срещна с министъра на индустрията на Китай Джин Джуанлун и обсъдиха развитието на електрически превозни средства. В изявление във вторник външното министерство на Китай заяви, че Мъск е готов да разшири бизнеса на автомобилния производител в страната, която е най-големият пазар на Tesla след САЩ. Министерството добави, че по време на срещата Мъск е описал икономиките на САЩ и Китай като „сиамски близнаци“.
Tesla не отговори веднага на искане на BBC за коментар. Мъск също така беше необичайно тих в Twitter, който притежава и където има повече от 141 милиона последователи. Той е известен с това, че туитва много пъти на ден, но към обяд в сряда не е публикувал нищо от пристигането си в страната във вторник следобед.
Платформата за социални медии е забранена в Китай, но може да бъде достъпна чрез VPN или виртуални частни мрежи.
Мъск е последният високопоставен американски изпълнителен директор, който осъществява пътуване до Китай. Главният изпълнителен директор на JP Morgan Джейми Даймън също е в Китай тази седмица, докато шефът на Apple Тим Кук посети страната през март.
С нарастването на напрежението между Вашингтон и Пекин обаче Tesla се оказва в трудна позиция, смята Дан Айвс от инвестиционната компания Wedbush Securities. Айвс добави:
„Да играеш добре в пясъчната кутия в Пекин е нещо, върху което Уолстрийт се фокусира лазерно, за да се увери, че няма да има прекъсвания в разширяването на Tesla в Китай през следващите години.“
През януари 2019 г. Tesla започна изграждането на своята така наречена гигафабрика в Шанхай, която беше първият производствен завод на фирмата извън САЩ. По-късно същата година тя достави първите си произведени в Китай автомобили, отбелязвайки важен крайъгълен камък за американската компания. Въпреки това блокирането поради COVID в цялата страна, включително във финансовия, производствения и транспортния център Шанхай, направи все по-трудно работата на производителите.
Миналата година Мъск заяви, че блокирането на Шанхай заради коронавируса е било „много, много трудно“ за Tesla, която според съобщенията е спряла по-голямата част от производствения си процес в своята гигафабрика за няколко седмици. Оттогава работата в завода е възобновена, който произведе милионната си кола през август, според Мъск. Това представлява една трета от световното производство на Tesla.
Миналия месец компанията заяви, че планира да построи нова фабрика в Китай, за да произвежда своите широкомащабни батерии „Megapack“.
Китай също се превърна в най-големия пазар за масовия електрически автомобил Model Y на Tesla, според фирмата за пазарни проучвания JATO. Повече от 94 000 автомобила Model Y са продадени в Китай през първите три месеца на тази година, поставяйки го пред САЩ и Европа, показват данните на JATO.
През последните години лидерството на Tesla на пазара на електрически превозни средства беше предизвикано от засилената конкуренция от автомобилни гиганти, включително Ford и General Motors, както и от по-нови участници на пазара като китайските BYD и Nio.
Мъск, който купи Twitter миналата година за 44 милиарда долара (35,5 милиарда паунда), беше под натиск да намери някой друг, който да ръководи компанията и да пренасочи вниманието си към други свои бизнеси, включително Tesla и ракетната компания SpaceX. По-рано този месец той назначи Линда Яккарино, бивш ръководител на рекламния отдел в NBCUniversal, за нов главен изпълнителен директор на платформата.
Яккарино ще се изправи пред предизвикателството да управлява бизнес, който се бори да бъде печеливш, като същевременно ще бъде изправена пред интензивно наблюдение как се справя с дезинформацията и речта на омразата.
Twitter сега струва около една трета от това, което Мъск е платил за него, според инвестиционната компания Fidelity, която му помогна да финансира придобиването на компанията.