В един горещ и влажен ден на източното крайбрежие това лято масивен контейнеровоз пристигна в пристанището на Балтимор, натоварен с листове шперплат, алуминиеви пръти и радиоактивен материал – всички произхождащи от полета, гори и фабрики в Русия, пише „Асошиейтед прес“.
Президентът на САЩ Джо Байдън обеща да „докара болка“ и да нанесе „съкрушителен удар“ на Владимир Путин чрез търговски ограничения върху стоки като водка, диаманти и бензин след нахлуването на Русия в Украйна преди шест месеца. Но стотици други видове несанкционирани стоки на стойност милиарди долари, включително тези, открити на кораба, пътуващ за Балтимор от Санкт Петербург, Русия, продължават да пристигат на пристанищата на САЩ.
„Асошиейтед прес“ установи, че повече от 3600 пратки с дървен материал, метали, каучук и други стоки са дошли на пристанищата на САЩ от Русия, откакто страната започна да изстрелва ракети и да нанася въздушни удари по своята съседка Украйна през февруари. Това е значителен спад спрямо същия период през 2021 г., когато пристигаха около 6000 пратки, но все още тече търговия на стойност над 1 милиард долара на месец.
В действителност никой от участниците не е очаквал търговията да спре след инвазията. Забраната на вноса на определени артикули вероятно ще навреди повече на тези сектори в САЩ, отколкото в Русия. Посланик Джим О’Брайън, който ръководи Службата за координация на санкциите на Държавния департамент, коментира случващото се така:
„Когато наложим санкции, това може да наруши световната търговия. Така че нашата работа е да помислим кои санкции оказват най-голямо въздействие, като същевременно позволяват на глобалната търговия да работи.“
Експертите са на мнение, че световната икономика е толкова преплетена, че санкциите трябва да бъдат ограничени по обхват, за да се избегне покачването на цените на и без това нестабилния пазар. Освен това санкциите на САЩ не съществуват във вакуум. Слоевете забрани на Европейския съюз и Обединеното кралство водят до сложни търговски правила, които могат да бъдат объркващи за купувачите, продавачите и политиците.
Например администрацията на Байдън и ЕС публикуваха отделни списъци на руски компании, които не могат да получават износ, но поне една от тези компании – която доставя на руската армия метал за производството на изтребители, които в момента хвърлят бомби в Украйна – все още продава милиони долари метал за американски и европейски фирми, установи „Асошиейтед прес“.
Докато някои вносители от САЩ търсят алтернативни материали другаде, други казват, че нямат избор. Що се отнася до вноса на дървесина, гъстите брезови гори в Русия създават толкова твърда и здрава дървесина, че повечето американски дървени мебели за класни стаи и голяма част от домашните подови настилки са направени от нея. Транспортни контейнери с руски артикули – зърнени храни, обувки за вдигане на тежести, оборудване за крипто копаене, дори възглавници – пристигат в пристанищата на САЩ почти всеки ден.
Разбивка на вносните стоки от Русия показва, че някои артикули са очевидно законни и дори насърчавани от администрацията на Байдън, като повече от 100 пратки с торове, които са пристигнали след инвазията. Сега забранените продукти като руски петрол и газ продължиха да пристигат в пристанищата на САЩ дълго след обявяването на санкциите поради периоди на „отпускане“, което позволява на компаниите да завършат съществуващи договори.
В някои случаи произходът на продуктите, изпратени от руски пристанища, може да бъде труден за разпознаване. Американските енергийни компании продължават да внасят петрол от Казахстан през руски пристанища, въпреки че петролът понякога се смесва с руско гориво. Търговски експерти предупреждават, че руските доставчици са ненадеждни, а непрозрачните корпоративни структури на повечето големи руски компании затрудняват определянето дали имат връзки с правителството. Руският икономист Константин Сонин, който преподава в Чикагския университет, заяви:
„Общо правило е: когато имате санкции, ще имате всякакви тъмни схеми и незаконна търговия. Все пак санкциите имат смисъл, защото въпреки че не можете да убиете 100% от приходите, можете да ги намалите.“
Много американски компании избират да прекратят руската търговия. Производителят на бира Coors, например, върна пратка хмел на държавна руска компания през май като част от ангажимент за спиране на целия бизнес в страната, каза говорителят на Molson Coors Beverage Co. Дженифър Мартинез.
Русия и САЩ никога не са били големи търговски партньори, така че санкционирането на вноса е само много малка част от ответната стратегия. Ограниченията върху износа от САЩ – по-специално на технологии – причиняват повече щети на руската икономика, а санкционирането на Руската централна банка замрази достъпа на Русия до приблизително 600с милиарда долара във валутни резерви, съхранявани в САЩ и Европа. Въпреки това санкциите носят символична тежест отвъд финансовите щети, които биха могли да нанесат, особено за американските потребители, ужасени от войната
Ето преглед на някои от стоките, които са преминали между двете страни:
Метали
Русия е ключов износител на метали като алуминий, стомана и титан; Прекъсването на тази търговия може драматично да повиши цените за американците, които вече се борят с инфлацията, категоричен е икономистът на Morgan Stanley Джейкъб Нел. Той добави:
„Основната идея със санкциите е, че се опитвате да действате по начин, който причинява повече болка на другата страна и по-малко болка на себе си.“
Повечето американски компании, занимаващи се с метали, имат дългогодишни отношения с руски доставчици. Тази търговия, особено на алуминий, продължава почти непрекъснато от началото на войната.
„Асошиейтед прес“ откри повече от 900 пратки на обща стойност над 264 милиона тона метали от февруари насам. Русия е един от най-големите производители на необработен алуминий извън Китай и значителен световен износител. Но войната засегна и този глобален пазар.
„Като всички производители“, признава говорителят на Aluminium Association Matt Meenan, „виждахме въздействия върху веригата за доставки по отношение на увеличените разходи за енергия и друг инфлационен натиск, който инвазията изостри“.
Руският алуминий се озовава в американски автомобилни части и самолети, кутии и кабели за газирани напитки, стълби и слънчеви стелажи. Най-големият купувач от САЩ в началото на 2022 г. беше дъщерно дружество на притежавания от Русия глобален алуминиев гигант Rusal. През април висшите ръководители на Rusal America купиха базираната в САЩ част от компанията и я преименуваха на PerenniAL. Само през юли PerenniAL е внесла от Русия над 35000 тона. Компанията не отговори на искания за коментар.
Също така, сред частните компании, които избират да доставят материали от Русия, са изпълнители на правителството на САЩ, подкрепяни от федерални данъчни долари. Boeing, най-голямата аерокосмическа компания в света, подписа федерален договор за до 23,8 милиарда долара през 2021 г. Той е внесъл 20 тона алуминий през юни от Каменск-Уралски металургичен завод. През март САЩ забраниха износа за Каменск-Уралски, защото доставя метали на руската армия, но не наложиха ограничения върху вноса. Представител на Boeing каза, че компанията е взела решение да прекрати търговията с Русия през март и обясни, че пратката, пристигнала през юни, е била закупена преди четири месеца.
Друг вносител на метали, Tirus US, е собственост на руската компания VSMPO-AVISMA, най-големият производител на титан в света. VSMPO също така предоставя метал на руската армия за изграждане на изтребители. Широкият глобален отпечатък на компанията и специфичният продукт – титан – подчертават предизвикателствата на изолирането на Русия от световната търговия. Tirus US продава титан на повече от 300 компании в 48 страни, включително редица купувачи от САЩ, от производители на бижута до аерокосмически компании. VSMPO не отговори на искания за коментар.
Дърво
Огромните руски гори са едни от най-големите в света. След Канада, Русия е вторият по големина износител на дървесина и има едни от единствените мелници, които могат да произвеждат здрав, солиден балтийски брезов шперплат, подови настилки, използвани в САЩ. Тази година администрацията на Байдън започна да налага мита върху руския износ на дървесина, ход, който вбеси Роналд Либератори, базиран в Невада търговец на дървесина, който продава руска балтийска бреза на всички големи производители на мебели, строителни компании и производители на подови настилки в САЩ. Той коментира:
„Проблемът тук е, че Русия е единствената страна в света, която произвежда този продукт. Няма алтернативен източник.“
Мъжът добави, че в допълнение към тарифата е трябвало да внесе гаранция от 800 000 щатски долара, за да гарантира, че ще плати данъка, което допълнително повишава цените. Той попита:
„Кой плаща за това? СЗО? Вие и всеки друг човек в Съединените щати.“
И подчерта:
„Толкова сме разстроени от това, което направи Байдън. Това е въпрос на правителство срещу правителство.“
Либералите обясниха, че вземащите решения трябва да обмислят кой ще бъде по-наранен от митата, преди да ги наложат.
Друг вносител на дървесина и хартия каза пред медията, че макар да е спрял всякакви нови поръчки през февруари, той е имал огромни количества дървен материал в Русия, които вече са били платени; последната пратка пристигна в САЩ през юли.
Гориво
На 8 март Байдън обяви, че Съединените щати забраняват целия внос на руски петрол, газ и енергия, „насочени към главната артерия на руската икономика“. Той поясни:
„Това означава, че руският петрол вече няма да бъде приеман в пристанищата на САЩ и американският народ ще нанесе нов мощен удар на военната машина на Путин.“
В рамките на часове имаше съобщения, че кораб, превозващ 1 милион барела руски петрол за САЩ, е променил курса си към Франция. Но много други продължиха. През тази седмица около милион барела руски суров петрол бяха пристигнали от пристанището на Филаделфия, насочени към петролната рафинерия Monroe Energy на Delta Airlines. Междувременно танкер с около 75000 барела руски катранен петрол пристигна в пристанището на Тексас Сити, Тексас, насочен към рафинериите на Valero след дълго пресичане на северния Атлантик, според търговските записи.
Доставките продължиха до Valero, ExxonMobil и др. Медийният мениджър на ExxonMobil Джули Кинг каза пред АП, че доставката на петрол през юли е с произход от Казахстан и не подлежи на санкции. Тя каза, че Exxon „подкрепя международно координираните усилия за прекратяване на непровокираната атака на Русия и спазва всички санкции“.
Говорителят на Monroe Адам Гатузо заяви, че компанията не е получавала повече руско гориво и „не очаква да го прави в обозримо бъдеще“. Валеро не отговори на искания за коментар.
Андреа Шлейпфер, говорител на холандския износител на гориво Vitol, каза, че всички негови доставки на петрол и газ от 22 април са били от Казахстан, където тръбопроводите и железопътните мрежи минават от петролните полета и рафинериите на страната без излаз на море до съседните руски пристанища.
За използването на своята пристанищна инфраструктура, акостиране и такси Русия прави около 10 милиона долара всяка година.
Шлапфер изтъкна, че агентите на митниците и граничната защита на САЩ преглеждат и проверяват дали пратките, влизащи в САЩ, не съдържат руски продукти. Но CBP не отговори на многократни въпроси за това как се справя със санкциите и забраните за руски стоки. Информационен лист на CBP казва, че играе „критична роля“ в налагането на забрани върху вноса, но говорител многократно е насочвал „Асошиейтед прес“ към държавния и финансовия отдел.
Други
Досега тази година почти 4000 тона руски куршуми също са пристигнали в САЩ, където са били разпределени в оръжейни магазини и търговци на амуниции. Някои бяха продадени на купувачи от САЩ от руски държавни компании, докато други идваха от поне един санкциониран олигарх. Тези доставки се забавиха значително след април.
Медията също така е проследила пратки на стойност милиони долари на радиоактивен уранов хексафлуорид от руската държавна Tenex JSC, най-големият износител в света на първоначални продукти от ядрения горивен цикъл, до Westinghouse Electric Co. в Южна Каролина. Ядрените материали не се санкционират.
Говорителят на Westinghouse Кати Ман говори, че като част от процеса на производство на ядрено гориво, техните съоръжения за производство на гориво получават обогатен уран и го превръщат в горивни пелети. Тя каза, че Westinghouse не притежава урана, използван за производството на гориво. Този материал принадлежи на клиенти, които експлоатират атомни електроцентрали по целия свят. Ман добави още:
„В резултат на това нашите клиенти имат отговорността да определят къде и от кого се доставят материалите – някои от които са с произход от Русия или са обогатени от руска компания. Уестингхаус осъжда инвазията на Русия и произтичащата от нея враждебност и загуба на живот.“
В допълнение, някои от продуктите, изпратени до САЩ от руски пристанища, продължават към Мексико и Канада. Автомобилните компоненти на Toyota например пристигнаха миналия месец в Ню Орлиънс за мексиканския завод, управляван от Toyota Tshusho, търговското подразделение на автомобилната компания.
Радиоактивен материал, изпратен от Русия до САЩ, се тегли на север от границата, за да стерилизира опаковани медицински консумативи, използвани в цяла Северна Америка.
Въпреки че вносът на някои хранителни продукти, като морски дарове и водка, е ограничен, Министерството на финансите миналия месец публикува информационен лист, в който отново се посочва, че търговията със селскостопански продукти между САЩ и Русия все още е разрешена.
Шоколадовата фабрика „Червения октомври“ се намира точно срещу Кремъл в Москва. Днес това е туристическа атракция с апартаменти, магазини и ресторанти. Но компанията Красни Октябр все още произвежда и продава бонбони и други традиционни лакомства от производствена фабрика в покрайнините на Русия.
В Бруклин, Ню Йорк, Григорий Кацура от американските офиси на Krasnyi Oktyabr Inc каза, че те продължават да внасят деликатеси, вкус на детството за руските имигранти.
„Разбира се, че са свикнали“, категоричен е той.
И така на всеки няколко седмици пратките пристигат в склада им от Русия: елда, сушени плодове и техният световноизвестен шоколад.