Стотици водачи на камиони ще излязат в Метро Ванкувър /Голям Ванкувър/ днес в пресичащ страната конвой до столицата на нацията, за да протестират срещу федералния мандат за ваксинация за шофьорите на камиони, предава сайтът „Vancouversun“.
Големите платформи вече са напуснали северната част на Британска Колумбия и са се отправили на юг, където ще се съберат на кантара Нордел в Делта рано в неделя преди похода до Отава, дестинацията за така наречения Конвой за свобода 2022. Шофьорът на камион от Гранд Форкс Шон Тисен заяви:
„Всички ще бъдем в радиовръзка – камионите тръгват първи, всички останали втори. Ще има много сигнали, много подкрепа, вдигане на шум и разпространение на любовта.“
Тисен, който кара платформи от 23 години, ще бъде зад волана на собственото си превозно средство, тъй като не можа да започне зимната си работа да пренася дървен материал през границата поради изискването за ваксина. Той каза:
„Мога да работя другаде в индустрията, която не включва пресичане на границата, но вече не го приемам.“
Тисен каза, че познава много шофьори на камиони, които са били настрани поради ограничението, и вярва, че свалянето им от пътя в момент, когато има недостиг на шофьори, ще изостри съществуващите проблеми с веригата за доставки. Той беше категоричен:
„Това ще се отрази негативно на инфлацията и наличността на стоки.“
Неговата цел, каза той, е да накара Отава да се отърве от мандатите за ваксини, не само за шофьорите на камиони, но и за медицинските сестри и други работници, които трябва да бъдат имунизирани, за да запазят работата си. Той беше ясен:
„Нека върнем всички на работа и да се отървем от тази дискриминационна, разделяща реторика.“
Федералният мандат за шофьорите на камиони, който влезе в сила на 15 януари, изисква канадските шофьори, които се връщат в Канада, да бъдат ваксинирани, за да избегнат карантина. Американските шофьори на камиони, които не са ваксинирани, няма да имат право да влизат. САЩ са готови да наложат подобни правила от събота.
Преди приемането на мандата миналата седмица Канада смяташе шофьорите на камиони за основна услуга и им предостави освобождаване от гранични ограничения. Либералното правителство на страната е твърдо в политиката, която според него има за цел да защити шофьорите на камиони и американо-канадската верига за доставки. Миналата седмица министърът на транспорта Омар Алгабра заяви пред „National Post“:
„Една от най-големите заплахи за нашата верига за доставки е наистина пандемията и най-добрият инструмент за прекратяване на борбата срещу този вирус е ваксинацията.“
Тисен прогнозира, че около 500 камиона от Британска Колумбия в Канада ще се присъединят към шествието, което е планирано да се срещне в Отава на 29 януари. Дотогава той очаква да има около 5000 до 10 000 камиона от цялата страна и хиляди повече шофьори и поддръжници.
Страница GoFundMe, създадена, за да помогне на шофьорите да покриват разходите си като гориво, храна и квартира по време на пътуването, събра повече от 1,6 милиона долара. Според „Canadian Trucking Alliance“ нивата на ваксинация в индустрията са около 83 до 87 процента. Изискването за ваксина може да свали от пътя 10 до 15 процента – около 12 000 до 16 000 – от шофьорите на камиони, предупреждава се.
В събота индустриалната група заяви, че не подкрепя протести, които биха блокирали или нарушавали пътищата и магистралите или биха пречели на обществената безопасност.
„Правителствата на Канада и САЩ вече имат своите политики“, каза президентът Стивън Ласковски в свое изявление. Той допълни:
„Този регламент не се променя, така че като индустрия трябва да се адаптираме и да се съобразим с този мандат. Единственият начин да се пресече границата, с търговски камион или друго превозно средство, е да се ваксинираш.“