Шри Ланка облекчава забраната за внос на превозни средства, но могат ли хората да си позволят нов автомобил?

През 2022 г. Шри Ланка се сблъска с тежък недостиг на чуждестранна валута

0
38
Шри Ланка
Шри Ланка. Снимка: Pixabay

Шри Ланка се готви да отхвърли забраната за внос на някои автомобили, което е знак, че страната се връща към нормално състояние след тежка икономическа криза, която свали президента. От 1 февруари ще бъде разрешен вносът на автобуси, камиони и товарни автомобили, докато ограниченията за други превозни средства се очаква да бъдат постепенно отменени.

Много шриланкци чакат властите да премахнат и забраната за внос на лични автомобили и триколесни рикши, които често се използват като таксита. Но с цените на автомобилите, изкуствено повишени поради липса на нови автомобили за покупка, слабата валута и високите данъци, някои се питат кой ще може да си позволи нова кола.

През 2022 г. Шри Ланка се сблъска с тежък недостиг на чуждестранна валута, което означаваше, че за първи път в историята си не може да изпълни задълженията си към кредиторите.

Островната държава с 22 милиона жители беше хвърлена в хаос, тъй като се сблъска с недостиг на гориво, храна и лекарства.

Масовите антиправителствени протести свалиха тогавашния президент Готабая Раджапакса само месеци по-късно.

Коломбо договори спасителен пакет от 2,9 милиарда долара (2,3 милиарда паунда) от Международния валутен фонд, докато наследникът на Раджапакса въведе мерки за строга икономия, включително увеличаване на данъците и прекратяване на субсидиите за енергия.

Оттогава финансите на страната се подобриха и икономиката постепенно се връща от ръба на пропастта.

Обявлението за отмяна на забраната за внос на автомобили предизвика вълнение сред шриланкците, които чакат с години да купят нова кола или ван.

Муртаза Джафериджи, председател на икономическия аналитичен център Advocata, базиран в Коломбо, каза пред „Би Би Си“, че смята, че тази стъпка отдавна е била необходима.

Вносът на автомобили не само ще увеличи приходите на правителството, но и ще задейства други икономически дейности като финансиране на автомобили, приходи на дилъри, обслужване на автомобили и други свързани дейности, създавайки работни места“, каза той.

Но министърът на информацията Налинда Джаятиса каза на брифинг пред медиите във вторник, че страната „действа много предпазливо, защото не искаме вълна от внос, която да изтощи чуждестранните ни резерви“.

„Чакахме дълго време“

Страната, която няма големи фабрики за производство на автомобили и камиони, внася почти всичките си превозни средства, много от тях от страни като Япония и Индия. Сега има и голям интерес към китайските автомобили, особено към електрическите.

Цените на употребяваните автомобили в Шри Ланка се увеличиха рязко, като някои модели сега струват два до три пъти повече, отколкото преди забраната.

Ограниченията бяха особено трудни за хора като Гаян Индика, който осигурява автомобили за сватби и е частично нает шофьор на такси.

Искам да си купя нова кола, за да мога да работя и да възобновя частните си наеми за такси. Без кола, без мобилност, губя много от приходите си“, каза той.

В страна с лошия обществен транспорт колата може да бъде жизненоважна, обясни Сасикумар, софтуерен специалист от централния град Канди.

„Тъй като нямаме добра система на обществен транспорт, колата е от съществено значение за пътуване до други части на страната. Или правителството трябва да премахне забраната за автомобили, или да подобри обществения транспорт.“

Шри Ланка внасяше автомобили на стойност около 1,4 милиарда долара годината преди налагането на забраната. Тази година централната банка казва, че планира да отдели до милиард долара за внос на автомобили, но каза, че парите ще бъдат освободени постепенно.

Ароша Родриго от Асоциацията на вносителите на автомобили в Шри Ланка и семейството му управляват автосалон от повече от четири десетилетия. Фирмата внасяла около 100 автомобила на месец преди забраната. Откакто ограниченията влезли в сила, те не са могли да внесат нито един автомобил.

Родриго посочва, че дори ако забраната бъде допълнително облекчена, за да се позволи вносът на пътнически автомобили и други превозни средства, много хора няма да могат да си ги позволят поради увеличените данъци и слабата валута на Шри Ланка.

Правителството рязко увеличи акцизите върху вносните автомобили, както нови, така и втора ръка, до 200% и 300% в зависимост от размера на двигателя. Освен акциза, има и 18% данък върху добавената стойност (ДДС) за всяко превозно средство, внесено от чужбина.

Цената на вносните автомобили също ще бъде повлияна от слабостта на шриланкската рупия спрямо основните световни валути като щатския долар.

Чакахме дълго време да закупим превозно средство. Но ако изчислим данъка и цената, цената на автомобил със среден размер се е удвоила от 2,5 милиона рупии (8 450 долара; 6 800 паунда) на пет милиона рупии“, каза тя пред „BBC“.

За още новини вижте ТУК

Присъединете се към нашия Телеграм

Абониране
Известие от
guest
2000


0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments