
Президентът Доналд Тръмп говори за прилагане на нови мита върху стоки от най-големите търговски партньори на Америка, което предизвика месеци на несигурност за собствениците на бизнеси. В събота президентът изпълни заплахите си, нареждайки нов 25% данък върху пратките от Мексико и Канада и увеличавайки съществуващите мита върху стоките от Китай с 10%.
Но това не спря въпросите.
„Ще бъде ли за един ден, политически ход ли е, или ще продължи четири години?“ – попита Никола Палази, основателят на базираната в Бруклин компания PM Spirits. Той управлява бизнес с 21 служители, който внася и продава вино и спиртни напитки, около 20% от които идват от Мексико.
Заповедите на Тръмп задействаха заплахи, които президентът обсъждаше от месеци, удряйки пратките от трите най-големи търговски партньори на Америка, които заедно представляват над 40% от приблизително 3 трилиона долара вносни стоки, които САЩ получават всяка година.
Канадският петрол и други „енергийни ресурси“ ще бъдат обложени с по-ниска ставка от 10%. Но освен това няма да има изключения, заявиха от Белия дом. Тръмп каза, че митата са предназначени да държат Канада и Мексико отговорни за обещанията им да се справят с незаконната имиграция и трафика на наркотици.
Мерките влизат в сила на 4 февруари и ще останат в сила „докато кризата не бъде облекчена“, според заповедите.
Ако плановете не бяха изненада, те все пак представляваха потенциално зашеметяващ удар за много бизнеси, особено в Северна Америка. Трите държави са икономически тясно свързани след десетилетия на свободна търговия по договор, подписан през 90-те години, известен тогава като НАФТА, който беше обновен и преименуван по време на администрацията на Тръмп на USMCA.
Растежът на мезкала в САЩ, донесен от бизнеси като този на Палази, е част от тази промяна.
От 2003 г. насам потреблението на текила и мезкал се е утроило, увеличавайки се с повече от 7% годишно, според Distilled Spirits Council, търговска организация.
Като цяло, от 90-те години насам, търговията със спиртни напитки между САЩ и Мексико е нараснала с над 4000%, каза организацията, която издаде изявление след съобщението на президента, предупреждавайки, че митата ще „нанесат значителни вреди и на трите държави“.
От месеци Палази получава тревожни въпроси от своите доставчици в Мексико, които обикновено са малки семейни бизнеси и може да не оцелеят, ако митата се задържат дълго. Ако това продължи, каза той, 25% данък върху бутилките мезкал, текила и ром, които внася, ще увеличи цените – а продажбите ще спаднат.
„Определено това ще се отрази негативно на бизнеса. Но можеш ли да планираш? Не“, каза той. „Стратегията ни е да се адаптираме към ситуацията, да изчакаме и да се нагодим към каквато и лудост да се разрази.“
Икономистите казват, че ударът от митата може да тласне икономиките на Мексико и Канада към рецесия. Преди обявяването Дан Кели, президент на Канадската федерация на независимите бизнеси, определи предстоящите мита от САЩ и очакваните ответни мерки като „екзистенциални“ за много от членовете му.
„Вижте, разбираме, че правителството трябва да реагира по някакъв начин… Но в същото време призоваваме правителството да бъде предпазливо“, каза той, сравнявайки митата с химиотерапия: „Отравяш собствените си хора, за да се опиташ да пребориш болестта.“
„Това ще има ефект навсякъде“, каза Софи Авернин, директор на „De Grandes Viñedos de Francia“ в Мексико, отбелязвайки, че много американци притежават мексикански марки алкохол, а бирата Modelo всъщност е собственост на белгийска компания.
Тръмп, който възприема митата като инструмент за справяне с проблеми, далеч надхвърлящи търговията, отхвърли притесненията за каквито и да било странични щети върху американската икономика.
Но анализатори предупредиха, че мерките ще забавят растежа, ще увеличат цените и ще струват на икономиката работни места – приблизително 286 000, според оценки на „Tax Foundation“, без да се броят ответните мита.
Тези в алкохолния бизнес казаха, че индустрията вече се бори да излезе от сянката на пандемията и последвалите сътресения, включително инфлацията, която накара много американци да намалят посещенията в заведения и консумацията на алкохол.
По-малките фирми, които обикновено имат по-малка финансова възглавница и по-малка възможност да поемат внезапно 25% увеличение на разходите, ще понесат най-големия удар.
„Доста съм разочарован“, каза Бен Скот, базиран в Калифорния вносител, чийто деветчленен бизнес Pueblo de Sabor внася марки от Мексико като Mal Bien и Lalocura.
„Това е огромен разход, който ще засегне толкова много хора по начини, различни от това, че просто ще плащат няколко долара повече за коктейл, което не звучи като трагедия.“
Фред Санчес прекара години в усилия да разшири бизнеса си, Bad Hombre Importing, малка калифорнийска фирма за внос и дистрибуция на мексикански спиртни напитки на основата на агаве като Agua del Sol, и наскоро работеше по сделки в Ню Йорк и Илинойс.
Но потенциалните му партньори започнаха да се колебаят, когато Тръмп засили реториката си за митата миналата година.
Сега, вместо да разширява бизнеса си, той обмисля да разпродаде наличностите си и дори да прекрати дейността. Той каза, че има малък капацитет да поеме рязкото покачване на разходите и вижда малка възможност за увеличаване на цените в настоящата икономика.
„25% просто не е нещо, което можем реалистично да прехвърлим върху потребителя“, каза той.
Санчес каза, че вярва, че Тръмп може да използва митата като тактика за преговори и данъкът може да бъде краткотраен. Въпреки това, за неговия бизнес щетите вече са нанесени.
За още новини вижте ТУК
Присъединете се към нашия Телеграм
Канада отвръща на Тръмп: Карни обещава ответни мерки срещу тарифите