Ще се събират толтакси и за второкласни пътища. До момента в техния обхват попадаха само магистралите и първокласните пътища. Това беше постигнато като споразумение преди пускането на толсистемата по време на среща между премиера Бойко Борисов, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Агенция „Пътна инфраструктура“ /АПИ/ и браншовите организации непосредствено преди старта на толсистемата на 1 март. На тази разговор бяха договорени и по-ниски цена и да измии за превозвачите. Но също такнат три месеца и да се види дали приходите от талтакси ще бъдат такива, каквито се очаква, а именно 450 милиона лева на година, тоест по 37,5 милиона лева на месец.
Въпросните три месеца изтекоха на 1 юни и сега е време за анализи.
Миналата седмица министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова обяви, че ще бъде разширен обхвата на пътищата, за които се събират толтакси. Тогава превозвачите не реагираха. По нейните думи има цели области в страната, в които няма нито един километър път, за който да се дължат пари за предвижване. Такава е например Смолянска област. Превозвачите са спечелили от толсистемата, защото досега те купуваха винетки. А вече не купуват нито винетки, нито заплащат толтакси, тоест предвижват се по въпросните пътища абсолютно безплатно.
От браншовите организации обявиха, че тримесечният период от пускането на толсистемата е съвпаднал с извънредното положение, по време на което бяха въведени контролно-пропускателни пунктове, затворени границите и силно намалели превозите както на хора, така и на товари. Намалението е със 70% в сравнение със същия период на миналата година, предаде „24 часа“.
Членът на Управителния съвет на АПИ проф. Олег Асенов обяви, че по техни изчисления спадът е около 65 на сто. А на месец са събирани по 9 милиона лева от толтакси. Но въведените ограничения правят данните непредставителни.
В същото време обаче натоварването по второкласните пътища се е увеличило. На места покачването е с 50%, защото превозвачите избягват магистралите и първокласните пътища, за да не заплащат. Именно това е накарало управляващите да започнат да мислят в посока въвеждане на толтакси и за второкласни пътища. Решението по всяка вероятност ще бъде взето след 15 юни.