Разследващите се съсредоточиха върху комуникацията между контрола на въздушното движение и двата самолета на летище „Ханеда“ в Токио в сряда, ден след като голям пътнически самолет и самолет на японската брегова охрана се сблъскаха на пистата и избухнаха в пламъци, при което загинаха петима души, съобщава „Асошиейтед прес“.
Инцидентът стана във вторник вечерта, когато самолет 516 на „Japan Airlines“ кацна на една от четирите писти на Ханеда, след като самолетът на бреговата охрана – „Bombardier Dash-8“ – също беше навлязъл, подготвяйки се за излитане.
Оранжево огнено кълбо избухна и от двата самолета, докато самолетът на JAL продължи да се спуска по пистата, покрит с пламъци и бълващ сив дим. В рамките на 20 минути всичките 379 пътници и членове на екипажа се плъзнаха по аварийните улеи и оцеляха. Пилотът на самолета на бреговата охрана, който се взриви, се евакуира с наранявания, но петима членове на екипажа загинаха.
Министерството на транспорта разпространи стенограма от комуникацията на въздушния контрол от около 4 минути и 27 секунди точно преди катастрофата. От записа става ясно, че не се показва ясно одобрение за излитане на самолета на бреговата охрана. Според текста въздушният контрол на Токио е дал разрешение на JAL Airbus A350 да кацне на писта C, отбелязвайки, че има излитащ самолет, като пилотът на JAL повтаря действието.
Самолетът на бреговата охрана казва, че рулира към същата писта и контролът на трафика го инструктира да продължи до стоп линията пред пистата. Диспечерът отбелязва, че бреговата охрана получава приоритет за излитане, а пилотът – че се придвижва към линията за спиране. Общуването им свършва дотук. Две минути по-късно има трисекундна пауза, която очевидно показва часа на сблъсъка.
Полицията започна отделно разследване за евентуална професионална небрежност. Полицията в Токио отбеляза, че следователите са изследвали отломките на пистата и провеждат разпити.
Самолетът на JAL е излетял от летище Shin Chitose близо до северния град Сапоро, а бреговата охрана Bombardier се е готвила да отпътува за Ниигата, за да достави хуманитарни доставки в централните региони, засегнати от мощни земетресения в понеделник, които убиха повече от 60 души.
В сряда шестима експерти от Японския борд за безопасност на транспорта са изследвали останките от самолета, поясни бордът. Телевизионни кадри показват сериозно повредените крила на A350 сред овъглените, счупени части на фюзелажа. По-малкият самолет на бреговата охрана приличала на могила от развалини.
Разследващите планират да разпитат пилотите, длъжностните лица, както и служителите за контрол на въздушното движение, за да разберат как двата самолета едновременно са се озовали на пистата, съобщи още JTSB.
Двете страни са имали различно разбиране за разрешението си да използват пистата.
Управляващият изпълнителен директор на JAL Тадаюки Цуцуми заяви на пресконференция късно снощи, че A350 е правил „нормално влизане и кацане“ на пистата. Друг ръководител на JAL, Нориюки Аоки, подчерта, че самолетът е получил разрешение за кацане.
Служители на въздушното движение са разрешили на самолета на JAL да кацне, като са казали на пилота от бреговата охрана да изчака, преди да влезе в пистата, показва стенограмата на Министерството на транспорта. Но според телевизионен репортаж на NHK пилотът от бреговата охрана е казал, че е получил разрешение да излети. Бреговата охрана каза, че служителите проверяват това твърдение.
Всички пътници и членове на екипажа са оставили багажа си и са се плъзнали по спасителните улеи в рамките на 20 минути след кацането, докато димът е изпълвал кабината на горящия самолет – резултат, похвален от авиационни експерти. Видеоклипове, публикувани от пътници, показват хора, покриващи устата си с носни кърпи, докато се навеждат и се придвижват към изходите. Някои пътници сподели пред медиите, че са се почувствали в безопасност, едва след като са стигнали до тревна площ отвъд асфалта. Ето какво разказа 17-годишният шведски пътник Антон Дейбе пред шведския вестник Aftonbladet:
„Цялата кабина се изпълни с дим за няколко минути. Хвърлихме се на пода. Тогава аварийните врати бяха отворени и ние се хвърлихме към тях. Димът в кабината пареше адски.“
Пожарът вероятно ще се разглежда като ключов тестов случай за фюзелажи на самолети, направени от въглеродно-композитни влакна – включени в A350 и Boeing 787 – вместо от конвенционални алуминиеви кожи. Консултантът по безопасност Джон Кокс коментира:
„Това е най-катастрофалният пожар на композитен самолет, за който мога да се сетя. От друга страна, този фюзелаж предпази (пътниците) от наистина ужасяващ пожар – не се разгаряше известно време и позволи на всички да излязат.“
Други три писти на „Ханеда“ бяха отворени късно във вторник, но около 140 полета бяха отменени само в сряда поради затварянето на пистата, информираха транспортни служители. Летището беше претъпкано в сряда, тъй като много туристи приключиха новогодишното си пътуване, включително онези, които оцеляха от пожара и прекараха нощта на летището или в близките хотели, опитвайки се да сменят полета си.
Ханеда е най-натовареното от двете големи летища, обслужващи японската столица, с много международни полети и е предпочитано от пътуващите по работа поради близостта си до централните части на града.
Инцидентът във вторник беше първата сериозна повреда на Airbus A350, който е сред най-новите големи пътнически самолети в индустрията. Той влезе в търговска експлоатация през 2015 г. Airbus каза в изявление, че изпраща специалисти, за да помогнат на японски и френски служители, разследващи инцидента, и че самолетът е доставен на Japan Airlines в края на 2021 г.
JAL оперира с 16 самолета от версията A350-900, според уебсайта му. Двумоторният A350 с два коридора се използва от редица международни превозвачи на дълги разстояния. Повече от 570 от самолетите са в експлоатация, според Airbus.