„Някой минавал ли е Годишен технически преглед /ГТП/ по новите изисквания. Чета в други групи, че при ГТП с отчетена неизправност, дават документ за 15 дни за отстраняване на неизправности, след което се прекратява регистрацията на МПС-то. Голямата драма е липсата на катализатор при бензините.“
„Здравейте, предстои ми ГТП моля за инфо, който е минал.“
„Здравейте! Успявате ли да минете ГТП с бензиновите двигатели?“
„Махнах катализатора, ще успея ли да мина ГТП.“
Това са само част от коментари на водачи, на които им предстои да минат през ГТП. Всеки един шофьор може да разкаже „интересна“ история, свързана с техническите прегледи през годините. Известни са случаи на водачи, давали талона си „на приятел“, който му е попълвал документите и лепенката за преминат преглед. Това стана невъзможно с времето, след като сложиха видеокамери в автосервизите. Имало и случаи, при които служителите в пунктовете не са слагали датчиците за измерване на изгорели газове в ауспуха, така че да се получи добър резултат. Това са само част от примерите през годините и са причина по пътищата у нас да има технически неизправни коли на напреднала възраст, което често води и до тежки катастрофи.
Според „Капитал“ измененията в Наредба-32, свързани с ГТП, са лъч надежда. Припомняме, че от 22 юли всички пунктове за ГТП в страната трябва да са си свързали уредите за измерване със системата, използвана от Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“ /ИААА/. Тези, които не са го направили, няма да работят. Това означава, че няма възможност служителите в пунктовете за ГТП ръчно да въвеждат данните от прегледа, тъй като това вече става автоматично и системата директно отхвърля автомобила, а собственикът има 14-дневен срок да отстрани повредата. Според медията стъпката е добра и не трябва да се променя в движение заради породилото се недоволство, а след време трябвало дори да се затегне повече.
Това, за което се твърди, че е било променено, всъщност не е – въпросните правила и критерии са в сила от 2018 година. Единственото ново е дигитализацията, чрез която трябва да се подобри контролът над процеса, да има по-малко злоупотреби и възможности за манипулации. Това е и начин да бъдат отстранени неизправните превозни средства. Страната ни е с най-стария автомобилен парк в Европейския съюз /ЕС/, като приблизително 76 на сто от колите са на над 15 години, а около половината са на повече от 20 години. Немалка част са и стари автомобили с дизелов двигател, които са и най-големите замърсители.
Още в първите дни на въвеждането на автоматизацията във Facebook групите и форумите шофьори започнаха да се оплакват, че не могат да преминат ГТП. По-голямата част от тях притежаваха автомобили с бензинов двигател след 2002 година, които отчитаха малки завишени стойности на вредните газове. Въпреки това системата ги отхвърляше директно и ги спираше от движение, давайки им 14-дневен срок за отстраняване на неизправностите. На този фон безпроблемно преминаваха по-стари дизелови и бензинови коли.
Заради недоволството се стигна и до освобождаването на директора на ИААА Борислав Муеров. Тогава от транспортното министерство пуснаха за обсъждане нови изменения в Наредба-32, с които върнатите заради завишени вредни емисии автомобили да не бъдат спирани от движение, а срокът за отстраняване на проблемите да бъде вместо 14 – 30 дни.
Министър Георги Гвоздейков смята, че неизправностите, които са свързани с емисиите, не засягат пряко пътната безопасност и затова трябва да бъдат преквалифицирани от „опасни“ на „значителни“ – по този начин да останат в движение. От „Възраждане“ пък настояха да няма спрени от движение превозни средства, а да им бъде променена категорията.
От ИААА представиха данни от 22 юли до момента, като според тях 260 000 превозни средства са преминали успешно ГТП, а временно допуснатите с констатирани значителни неизправности са 3558 и заради различни опасни неизправности са спрени от движение 245 превозни средства. Това, което донякъде разбираемо подразни част от водачите, е фактът, че сравнително нови автомобили с бензинов двигател, които не пушат и видимо изглеждат „чисти“, са били връщани заради съвсем леко превишени норми, докато видимо по-замърсяващи и стари дизелови автомобили продължават да се движат. От ИААА са коментирали за „Капитал“, че в случая се прилагат критерии, на които е било предвидено пътните превозни средства да отговарят по време на тяхното конструиране и производството им и не е допустимо да се прилагат по-строги изисквания. Докато тестовете при бензиновите /от Евро 3 нагоре/ са по-строги – става дума за изисквания и критерии от Европа, които не могат да се променят.
Причините една кола да не премине ГТП може да са много, но често срещани са липсата на катализатор, по-голямото изразходване на масло, лоша поддръжка и гориво. Някои собственици на пунктове споделят, че е и заради завишените фабрично нива от производителите на определени модели.
[…] Случващото се с ГТП: Положителна стъпка ли е? […]
Не е положителна стъпка. Това е поредното вземане на пари от хората .Не знам докога ще им издържат нервите.
[…] Случващото се с ГТП: Положителна стъпка ли е? […]
Каква положителна стъпка бе педераси не виждате ли че това е удър срещи народа.
Рав4 2007г.сипах добавка на Хадо специално за почистване на катализатор след това бензин 95 от Шел от по хубавия загрх добре мотора и прегледа мина на 6.
Кво общо имат изгорелите газове с ПТП-тата по пътищата бре? Всичко се прави за да се стимулира корупцията ….. а се говори постоянно за борбата срещу нея.
В България се започва от зад напред .Един автомобил за да не замарсява най напред трябва да има качествени горива но в България кой продава качествени горива никой чии са бензиностанциите депутати стари комунисти и някъкви вериги от еврогейския съюз които въобще никой не им търси отговорност.Оплакванията са повече от по новите коли ами тези дремльовци защо не погнат веригите за бензиностанции а търсят проблема там където не е.
Спокойно, вече има схема и за това