Последвалата финансова криза от пандемията оряза наемите на магазините с около 10%, пресмятат брокери от имотните агенции. Според Димитрина Раковска, мениджър „Търговски площи“ в последните няколко месеца се наблюдава немалък спад в търсенето и съответно реализацията на площи, предимно в търговските центрове.
Раковска допълни пред „Монитор“, че наемите на търговските обекти в моловете регистрират намаление от приблизително 10 на сто. Тя каза, че все още не може да се направи статистика за годината, тъй като временните предоговаряния на наемите заради периода на затваряне, когато моловете не работеха, на много места все още важат и следващите месеци ще са показателни каква ще бъде тенденцията на промяна при наемите и съответно на усвояването на търговски площи.
Коронавирусът е оказал положително влияние за реализацията на площи в търговските паркове, защото клиентите се чувстват по-спокойни да пазаруват в открити пространства. По думите на Раковска нарастването на дела на празните магазини идва основно от отпадането от пазара на малките търговци. Според нея и преди пандемията те не са имали стабилни пазарни позиции и са били повлияни от конкуренцията.
„Коронавирусните ограничения по-скоро ускориха това естествено отпадане от пазара. Голяма част, бих казала повече от две трети, от отпадналите от пазара търговци са именно малки бизнеси, основно местни„, смята тя.
За момента Раковска констатира доминиращата неяснота при планирането както при собствениците, така и при ползвателите на търговски обекти, като повечето имат надеждата до края на годината да има стабилизиране на печалбите, които реализират.
Продължава предоговарянето на наемите заради затруднените продажби и по-ниските приходи. Повечето собственици са склонни да се съгласят с редуциране на сумите за период до 6 месеца.
Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в друга фирма, отбеляза, че поведението на наемодателите е сходно без значение дали търговският обект се намира на улица или в търговски център и се търси вариант, чрез който да се облекчат финансово наемателите. Граматиков добави, че има и немалко изключения на наемодатели по търговските улици, които не желаят да променят наемните условия поради разнородни причини, като това води след себе си и увеличаване на свободните помещения в почти всички градове.
Според него след период на постепенно увеличение, наемите в шопинг центровете и главните търговски улици вече вървят надолу. За първокласни площи в моловете те са спаднали с 10% през юни. В столицата за обект от 100-150 кв.м с първокласна локация в търговски център те са около 36 евро/кв. м, а на главна търговска улица – близо 55 евро/кв. м. В Пловдив, Варна и Бургас съответните нива са около 27 евро/кв. м, 28 евро/кв. м и 24 евро/кв. м.
От Национално сдружение „Недвижими имоти“ отчитат, че търговските площи са един от най-засегнатите сегменти от пандемията. Особено това се отнася за имотите, използвани като заведения за обществено хранене, които понесоха допълнителен удар и от срива в туризма. Освен това търговията на дребно в България се възстановява с най-бавни темпове от всички страни в Евросъюза.