Boeing, която отваря нов отдел, се съгласи да изкупи обратно Spirit AeroSystems за 4,7 млрд. долара под формата на акции, а Airbus се съгласи да поеме губещите дейности на доставчика в Европа срещу стотици милиони долари компенсация в рядък координиран ход, съобщава „Агенция Ройтерс“.
Почти две десетилетия независимост на най-голямата самостоятелна компания за аероструктури в света приключи с разделяне между най-големите ѝ клиенти, след като кризата с Boeing 737 MAX, предизвикана от избухване на тапа на вратата в средата на въздуха през януари, породи съмнения относно устойчивостта на производството на фюзелажи.
Boeing, който отдели Spirit през 2005 г., заяви, че ще купи бившето си дъщерно дружество за около 37,25 щатски долара на акция, както съобщи „Ройтерс“ в неделя, което му дава стойност на предприятието от 8,3 млрд. долара, включително дълга. Ето какво каза в изявление главният изпълнителен директор на Spirit Пат Шанахан:
„Обединяването на Spirit и Boeing ще даде възможност за по-добра интеграция на производствените и инженерните възможности на двете компании, включително системите за безопасност и качество.“
Акциите на Spirit затвориха на цена от 32,87 долара в петък. Базираната в Уичита, Канзас, компания заяви, че стойността на сделката предлага 30% премия от деня преди Boeing и Spirit да обявят преговорите за сливане на 1 март.
Boeing отдавна обмисля да изкупи обратно бившето си дъщерно дружество, което според анализаторите се бори да просперира самостоятелно, въпреки че се е насочило към работа за европейската Airbus (AIR.PA), отваря се нов раздел и други. Решението за продължаване на процедурата обаче идва в момент, когато Boeing се опитва да разреши мащабната корпоративна и индустриална криза, която обхвана един от ключовите доставчици в индустрията.
Боинг се опитва да преодолее месеците на затруднения, предизвикани от избухването на тапа на вратата на почти новия самолет 737 MAX 9 на Alaska Airlines от 5 януари, което разкри проблеми с качеството на производството. Тези проблеми доведоха до значително забавяне на производството на Boeing, което се отрази на цялата световна индустрия за търговска авиация.
Американският производител на самолети обяви планираното напускане на своя главен изпълнителен директор Дейв Калхун в резултат на кризата, като ръководители и анализатори от индустрията посочиха като един от възможните заместници Шанахан от Spirit, бивш изпълнителен директор на Boeing. Не стана ясно веднага колко дълго той може да бъде обвързан със Spirit, тъй като сделката с Boeing ще приключи едва в средата на 2025 г.
Сделка с Airbus
Spirit, производителят на тапата на вратата, беше отделен от Boeing в рамките на една от поредиците стъпки, които според критиците са емблематични за фокусирането върху намаляването на разходите, а не върху качеството. Boeing взе решение да изкупи обратно Spirit след експлозията на тапата на вратата, което описа като усилие да се справи с проблемите с безопасността и да укрепи производствената си линия.
Отделно от това Airbus, който също е клиент на Spirit, потвърди, че ще поеме основните дейности в четири от заводите на доставчика в САЩ, Северна Ирландия, Франция и Мароко, както бе съобщено от Ройтерс миналата седмица. Тя ще поеме и второстепенни дейности, които понастоящем се извършват в Уичита. Отделната сделка с Airbus е предизвикана от разговорите между Boeing и Spirit и е слабо координирана между трите компании, твърдят източниците. Тя подлежи на надлежна проверка.
Акциите на Airbus отвориха с 2,4% по-високо в понеделник.
Тъй като дейностите, свързани с Airbus, носят загуби, източници от индустрията твърдяха, че европейският самолетостроител настоява за компенсация в размер до 1 млрд. долара в замяна на поемането на заводите, които произвеждат стратегически части за самолетите A350 и A220. Airbus заяви, че ще получи 559 млн. долара компенсация от Spirit, в зависимост от окончателните очертания на сделката, докато ще плати на доставчика символичен 1 долар за активите.Това повтаря решението ѝ да купи програмата за малки реактивни самолети CSeries, разработена в Канада, само за 1 долар от Bombardier, отваря се нов раздел през 2018 г. По-късно тя преименува самолета на A220.
До последното раздвижване Airbus не беше предложил да поеме контрола върху високотехнологичното, но губещо производство на крилата на A220, осъществявано в историческия завод в Белфаст, който Spirit купи от Bombardier през 2019 г.
Сделката от понеделник премахва съмненията за бъдещето на най-големия индустриален работодател в Северна Ирландия за втори път в рамките на пет години, въпреки че според източници на Airbus може да се наложи да инвестира 1 до 2 млрд. долара в препроектиране, за да направи производството на крилата достъпно.
Spirit заяви, че планира също така да продаде предприятия и дейности в Престуик, Шотландия, и в Субанг, Малайзия, които поддържат програми на Airbus, и такива в Белфаст, които не поддържат програми на Airbus.
Задава ли се проблем с достъпа до лекарства в селата и малките градове?