Политиката на Европейския съюз /ЕС/ в момента е „в задръстване“, пише „Politico“. В навечерието на общинските избори в Брюксел, които ще се проведат в неделя, противоречията между френскоговорящите и нидерландскоговорящите представители заплашват да разрушат деликатния политически компромис, необходим за управлението на града и блокът като цяло.
В основата е липсата на единодушие относно план за намаляване на замърсяването на атмосферата, причинено от автомобили. Повратната точка настъпи по-рано този месец, когато местните законодатели гласуваха за отлагане на по-строгите ограничения за замърсяване на околната среда от автомобилите, движещи се в задръстената от трафик белгийска столица, които първоначално трябваше да влязат в сила през януари. Френскоговорящото мнозинство прие решението, отхвърляйки несъгласието на нидерландскоговорящото малцинство, което породи ситуация на безизходица в продължаващите преговори за създаване на регионална коалиция, която да управлява по-големия регион на Брюксел.
„Конфликт от такъв мащаб не се е случвал в Брюксел през последните 20 години,“, заяви Елке Ван ден Брандт, напускащата министърка на мобилността на Брюксел и член на нидерландскоговорящата партия „Зелените“. Тя допълни, че това е френскоговорящо мнозинство, което твърди, че може „математически да елиминира нидерландскоговорящото малцинство“.
Това е сериозен проблем за Белгия, тъй като страната е разделена основно на две езикови групи. Френскоговорящите в южния регион Валония съставляват около 30 % от населението на страната. Говорещите нидерландски език в северна Фландрия съставляват около 60 процента. Около 10 процента от белгийците живеят в региона на Брюксел. Брюксел е предимно френскоговоряща дестинация, като говорещите нидерландски език са малцинство и съставляват само около 8 % от населението на региона. И все пак, поради принципа, че двете общности трябва да имат еднакво представителство, нидерландскоговорящите получават повече места в регионалното събрание на Брюксел, отколкото предполага техният брой – 17 от 89-те места в парламента и половината от министерските постове в регионалното правителство. Това на практика означава, че всяко ново правителство също така се нуждае от мнозинство в двете езикови групи. Както изглежда обаче, гласуването, проведено този месец за отлагане на плана за зони с ниски емисии, наруши този баланс.
Добър ход или лош ход
Мнозина се опасяваха, че изборите в Белгия през юни ще доведат до дълбоко разделение между езиковите групи в страната и до силно фрагментиран политически пейзаж. Въпреки това, всички проблеми, които се очакваха в останалата част на страната, сега са концентрирани в границите на брюкселския регион, твърдят анализатори. Докато конфликтът между най-големите нидерландски и френскоезични партии в Брюксел се разраства, и двете страни залагат силно на изборите за кметове и местни съвети, които ще се проведат в 19-те общини на столичния регион тази неделя, за да укрепят позициите си.
В основата на разединението в Брюксел е така нареченият план „Good Move“, който представлява съвкупност от мерки за намаляване на автомобилния трафик в жилищните райони и за изграждане на нови велосипедни алеи. Проблемите, свързани с изпълнението на тези инициативи, както и бурните протести в страната направиха този план „политически токсичен“.
„Това е нещо като Волдемор в книгата „Хари Потър. Всъщност вече не е позволено да се произнасят думите „Good Move“,“, коментира кметът на Брюксел Филип Клозе пред фламандския вестник „De Morgen“ тази седмица:
В кампаниите си за изборите през юни френскоговорящите либерали обещаха да противодействат на изпълнението на плана заради оплакванията, че неправомерното му прилагане е разгневило гражданите. Тъй като в предишното правителство Ван ден Брандт от нидерландскоговорящата партия „Зелени“ отговаряше за мобилността, логично тази партия съсредоточи кампанията си върху запазването и прилагането на този план. Това противопоставяне се изостри още повече, когато Жорж-Луи Бушез, националният лидер на либералите и ключова фигура в белгийската политика, също се включи в пререканията, подчертавайки колко малки като влияние са нидерландскоговорящите „Зелени“ в Брюксел в сравнение с неговата партия. Когато той заплаши, че не само ще използва регионалното събрание, за да забави новите пределни стойности на замърсяване от автомобилите, но и ще сложи край на „Good Move“, Ван ден Брандт се оттегли демонстративно от масата за преговори.
„Така не функционира демокрацията,“, каза недоволно тя.
Собственици на имоти в „Слънчев бряг“ от 10 години живеят без питейна вода