Стачка в пристанищата на САЩ доведе до прецедентно затваряне

Президентът на САЩ Джо Байдън има правомощията да спре стачката за 80 дни за продължаване на преговорите, но Белият дом заяви, че не планира да действа

0
99
Пристанище в САЩ.
Пристанище в САЩ. Снимка: Пиксабей

Десетки хиляди пристанищни работници стачкуват за неопределено време в пристанищата в голяма част от САЩ, заплашвайки със значителни търговски и икономически смущения преди президентските избори и натоварения сезон на празничното пазаруване, пише „BBC“.

Членовете на Международната асоциация на моряците /ILA/ стачкуваха във вторник в 14 големи пристанища по източното крайбрежие и крайбрежието на Мексиканския залив, като спряха движението на контейнери от Мейн до Тексас.

Това е първото подобно спиране на работа от почти 50 години насам. Президентът на САЩ Джо Байдън има правомощията да спре стачката за 80 дни за продължаване на преговорите, но Белият дом заяви, че не планира да действа.

За какво е стачката?

Преговорите са в застой от месеци, а настоящият договор между страните изтече в понеделник.

Според Морския алианс на САЩ, известен като USMX, който представлява корабни фирми, пристанищни асоциации и оператори на морски терминали, двете страни се борят за шестгодишен рамков договор, който обхваща около 25 000 пристанищни работници, заети в контейнерните операции и операциите по натоварване и разтоварване.

В понеделник USMX заяви, че е увеличил предложението си, което предвижда повишаване на заплатите с почти 50%, утрояване на вноските на работодателите в пенсионните планове и засилване на възможностите за здравни грижи. Шефът на профсъюза Харолд Дагет призова за значително увеличение на заплатите на своите членове, като същевременно изрази загриженост за заплахите от автоматизацията.

USMX обвини профсъюза, че отказва да преговаря, като подаде жалба до регулаторите на труда, в която поиска от тях да разпоредят на профсъюза да се върне на масата на преговорите.

Съгласно предишния договор стартовите заплати варираха от 20 до 39 долара на час в зависимост от опита на работника. Работниците получават и други придобивки, като например бонуси, свързани с търговията с контейнери.

Дагет посочи, че профсъюзът иска заплащането на час да се увеличава с по пет долара годишно през целия период на действие на шестгодишния договор, което по негова оценка възлиза на около 10 % годишно.

От ILA заявиха, че работниците са длъжни да плащат, след като печалбите на корабните фирми са се увеличили по време на пандемията от ковида, докато инфлацията е ударила заплатите. Тя предупреди, че очаква по-широка стачка на своите членове, включително и на тези, които не участват пряко в този спор, въпреки че точният брой не е ясен.

Профсъюзът заяви, че представлява повече от 85 000 души. В годишния си доклад до Министерството на труда той твърди, че има около 47 000 активни членове.

Кои стоки ще бъдат засегнати от стачката?

Вносът на чувствителни към времето стоки, като например храни, вероятно ще бъде сред първите засегнати стоки.

Според Фермерското бюро засегнатите пристанища обработват около 14% от селскостопанския износ, превозван по море, и повече от половината от вноса, включително значителен дял от търговията с банани и шоколад. Други сектори, изложени на смущения, включват калай, тютюн и никотин, посочва Oxford Economics. Фирмите за облекло и обувки, както и европейските производители на автомобили, които насочват голяма част от пратките си през пристанище Балтимор, също ще понесат удар.

Вносът в САЩ нарасна през лятото, тъй като много предприятия предприеха мерки за ускоряване на доставките преди стачката. Ето какво коментира Сет Харис, професор в Североизточния университет и бивш съветник на Белия дом по въпросите на труда:

„Не мисля, че ще видим незабавни, значителни икономически последици… но в продължение на седмици, ако стачката продължи толкова дълго, може да започнем да наблюдаваме покачване на цените и известен недостиг на стоки.“

Какво ще бъде икономическото въздействие?

Според Грейс Земър, асоцииран икономист за САЩ в Oxford Economics, стачката може да засегне повече от една трета от износа и вноса, което ще се отрази на икономическия растеж на САЩ с поне 4,5 млрд. долара за всяка седмица на стачката, въпреки че други смятат, че икономическият удар може да е по-голям.

Според нея повече от 100 000 души могат да останат временно без работа, тъй като последиците от спирането на работа се разпространяват.

„Това наистина е пусков механизъм, който ще доведе до падане на доминото през следващите месеци“, смята Питър Санд, главен анализатор във фирмата за анализ на океанските превози Xeneta, като предупреди, че спирането може да доведе и до повишаване на разходите за превоз в по-широк мащаб. Той бе категоричен:

„Това ще засегне потребителите и предприятията, които разчитат на така наречените вериги за доставка на стоки „точно навреме.“

Как това може да повлияе на изборите в САЩ?

Противопоставянето внася несигурност в икономиката на САЩ в деликатен момент. Икономиката е по-бавна, а нивото на безработица се покачва, докато изборите в САЩ наближават след шест седмици. Стачката рискува да постави президента Байдън в трудна ситуация.

Президентите на САЩ могат да се намесват в трудови спорове, които застрашават националната сигурност или безопасност, като налагат 80-дневен период на изчакване, принуждавайки работниците да се върнат на работа, докато траят преговорите.

През 2002 г. президентът републиканец Джордж Буш-младши се намеси, за да отвори пристанищата след 11-дневна стачка на докерите по западното крайбрежие.

Бизнес групата на Търговската камара на САЩ призова президента Байдън да предприеме действия.

„Американците изпитаха болката от закъсненията и недостига на стоки по време на изоставането на веригата за доставки от времето на пандемията през 2021 г. Би било безсъвестно да позволим на един спор за договор да причини такъв шок на нашата икономика“, заяви Сюзън П. Кларк, президент и главен изпълнителен директор на бизнес групата.

Дагет от ILA подкрепи демократа Байдън през 2020 г., но напоследък е критичен към президента, като се позовава на натиска върху докерите от западното крайбрежие за постигане на споразумение преди година. Той се срещна с Доналд Тръмп през юли. Уилям Брухер, професор по трудови изследвания и трудови отношения в университета „Рътгърс“, заяви:

„Въпреки че всеки стачен хаос вероятно ще навреди на демократите, цената на отчуждаването на съюзниците в работническото движение само няколко седмици преди изборите ще бъде по-голяма.“

Обществената подкрепа за стачките обаче може да бъде подложена на изпитание от спора, който се води от Дагет, оправдан от федералните прокурори за връзки с организираната престъпност по дело от 2004 г. Свързаният с него граждански иск все още не е решен.

Филми като класическия „На брега на морето“ от 1954 г. някога са определяли имиджа на профсъюза на докерите, но професор Брухер заяви, че според него историческата памет до голяма степен е избледняла и много хора споделят опасенията на докерите относно разходите за живот и автоматизацията.

„Колкото и да е възможно общественото мнение да се настрои срещу ILA, стачката на членовете на ILA е тяхно решение и не мисля, че общественото мнение ще ги повлияе по някакъв значим начин“, каза той и подчерта:

„Това, което е по-вероятно да се случи, е, че натискът на стачката вероятно ще принуди работодателите да се върнат на масата с много по-съществено предложение.“

Норвегия обмисля да изгради ограда по границата си с Русия като Финландия

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments