Стачкуващите работници на Boeing отхвърлиха ново предложение на самолетостроителния гигант, което включваше 35% увеличение на заплатите за 4 години, съобщава „BBC“.
Профсъюзът на Международната асоциация на машиностроителите и авиокосмическите работници (IAM) заяви, че 64% от членовете му са гласували против предложената сделка.
Повече от 30 000 служители на Boeing се включиха в протеста, който започна на 13 септември, след като първоначалното предложение беше отхвърлено. Часове по-рано шефът на Boeing Кели Ортбърг предупреди, че компанията е на „кръстопът“, тъй като загубите на фирмата нараснаха до около 6 млрд. долара (4,6 млрд. паунда). Ето какво се казва в изявление на представителите на профсъюза:
„След 10 години на жертви, все още имаме да наваксваме и се надяваме да го направим, като подновим преговорите незабавно.“
В него се допълва:
„Това е демокрация на работното място – а също и ясно доказателство, че има последствия, когато една компания малтретира работниците си година след година.“
Boeing отказа да коментира отхвърлянето на последното предложение към работниците си. Това е вторият път, в който стачкуващите работници отхвърлят предложената сделка при официално гласуване. Предишното предложение беше отхвърлено миналия месец от 95% от работниците.
По-рано Ортбърг, който пое поста главен изпълнителен директор през август, заяви, че работи „трескаво“ за стабилизиране на фирмата. Той се стреми към възстановяване на репутацията на компанията, която пострада от проблеми, свързани с производството и безопасността.
„Това е голям кораб, на който ще му трябва известно време, за да се обърне, но когато това стане, той има капацитета да стане отново велик“, подчерта той.
Последната криза в Boeing избухна през януари с драматичен взрив във въздуха на част от един от пътническите самолети.
Космическият бизнес на компанията също пострада, след като нейният кораб Starliner беше принуден да се върне на Земята, без да превозва астронавти.
Стачката задълбочи проблемите, като доведе до драматично забавяне на производството. Ортберг изтъкна, че фирмата е „обременена с твърде много дългове“ и е разочаровала клиентите си с пропуски в работата на целия бизнес.
Бизнесът на Boeing с търговски самолети отчете оперативни загуби в размер на 4 млрд. долара през последните три месеца, докато звеното за отбрана загуби близо 2,4 млрд. долара. Анна Макдоналд от Aubrey Capital Management бе категорична:
„Стачката им струва по 100 млн. долара на ден, така че загубата на парични средства е наистина значителна… Ситуацията става доста тежка за Boeing.“
Ортбърг твърди, че фирмата е в силна позиция, тъй като има около 5400 поръчки за своите самолети. Той обаче предупреди инвеститорите, че възстановяването на заводите на фирмата, когато и да приключи стачката, ще бъде трудно.
„Много по-трудно е това да се включи, отколкото да се изключи. Затова е изключително важно, абсолютно важно, да направим това както трябва“, подчерта той и добави:
„Имаме подробен план за връщане на работа и наистина очаквам с нетърпение да върнем всички и да започнем работа по този план.“
По-рано този месец компанията обяви планове за съкращаване на около 10% от работната си сила. Хиляди други служители вече са в плаващ отпуск поради стачката, която засегна и доставчиците.
Ортбърг заяви пред инвеститорите, че първият му приоритет е „фундаментална промяна на културата“. Той съобщи:
„Трябва да предотвратим разрастването на проблемите и да работим по-добре заедно, за да идентифицираме, отстраним и разберем първопричината.“
Доставчиците на Boeing също усещат въздействието на стачката. Компанията Spirit AeroSystems, която произвежда самолетни каросерии, вече обяви 21-дневен отпуск за 700 свои работници. Тя също така предупреди, че може да се наложи да съкрати персонал, ако стачката на Boeing продължи и след следващия месец.
[…] […]