Стъпки как да декларираме недвижима собственост. Срокове и отстъпки при данъците

0
571
Данъци
Данъци. Снимка: Pixabay

Декларирането на недвижима собственост е важно и задължително за всички, които притежават имот. Независимо дали е закупен, наследен или получен чрез дарение, това трябва да се отрази в данъчната декларация. Декларирането е задължителено при всяко ново придобиване на недвижимо имущество, като и при други промени в собствеността, предоставянето под наем, ново строителство или при смяна на предназначението на имота. Но какво трябва да знаете, когато попълвате такава декларация?

  1.  За да попълните данъчната декларация за недвижим имот, трябва да съберете необходимите документи като: доказателство за собственост, удостоверение за въвеждане в експлоатация, свидетелство за наследници или разрешение за ползване. Важно е да имате копия на всички нужни документи, които ще приложите към нея.
  2. Изберете правилната форма за декларацията. Документите, от които се нуждаете при декларирането, ако сте в ролята на физическо лице, са
  • Декларация по чл. 14 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/;
  • Документ за собственост /копие/;
  •  Разрешение за ползване или удостоверение за въвеждане в експлоатация /при ново строителство/;
  • Удостоверение за наследници /при наследство/;
  • Решение на ТЕЛК /при основно жилище/;
  • Пълномощно /при подаване на декларацията от пълномощник/.

3. Попълнете всички необходими данни за вашата собственост, като следвате инструкциите и проверявате за грешки. Преди всичко трябва да се отбележи, че бланката за попълване може да се различава в зависимост от типа имот, който притежавате /къща, апартамент, земя и други/. Най-използваната бланка е декларацията, съгласно чл. 14 на ЗМДТ. Можете да я получите от местната общинска администрация или да я изтеглите от уебсайта на общината или държавните институции.

При какви сличаи могат да се ползват данъчни облекчения?

Подаването на документа се извършва от лицето, което е задължено да го направи, като това може да бъде собственикът на имота, друго лице с пълномощия за управление и използване на имота, потребителят на индустриалното имущество или фирмата, която има право на ползване, концесионерът или лицето, което управлява съответното имущество.

За имот, който се използва като основно жилище, на данъчно задълженото лице се полага правото да се възползва от 50% намаление от размера на данъка.

Имот, който е основно жилище на лице с намалена работоспособност от 50% до 100%, има право да се възползва от данъчно облекчение, като намалението в размера на данъка е 75%.

Данъците трябва да се платят на две равни вноски до 30 юни и 31 октомври. Ако цялата стойност на данъка се плати до 30 април, се ползва отстъпка и от 5%.

НАП напомня на българите зад граница да декларират своите собствености

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments