Столичани до Ковачева: Новите правила в градския транспорт оскъпяват услугата

0
31
Диана Ковачева
Диана Ковачева. Снимка: Омбудсман на Република България

Омбудсманът Диана Ковачева е изпратила писмо до председателя на столичния общински съвет Георги Георгиев и столичния кмет Йорданка Фандъкова. В него алармира за огромен брой жалби, свързани с променените условия за пътуване в градския транспорт, които са в сила от 1 януари.

В сигналите си до националния обществен защитник столичани протестират и остро възразяват срещу измененията, които се отнасят до вида на превозните документи, изискването за задължителната валидация като условие за редовен превозен документ и оскъпяването на транспортната услуга чрез отпадане на някои икономически изгодни превозни документи.

Още през юли 2022 г. проф. Ковачева предупреди в нарочно писмо до председателя на СОС Георги Георгиев, че с готвените промени не се постига задоволяване на транспортните потребности на пътниците, което бе изведено като водеща цел на Проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столична община.

„Основно недоволство сред хората буди отпадането на някои тарифни продукти – най-вече месечната карта за пътуване с метро, месечната карта за пътуване с една линия на надземния транспорт. Гражданите се оплакват, че пътуват до работа или до друга своя ежедневна дестинация единствено по една линия на градския транспорт или с метро и след промените са принудени да си закупят месечна карта за всички линии, което не отговаря на действителните им нужди.“, пише омбудсманът.

Диана Ковачева подчертава, че и пътниците, които преди използваха талоните за 10 пътувания, също негодуват, защото пътуват инцидентно с градски транспорт и сега са принудени да си купуват превозен документ, който обаче не отговаря на транспортната им потребност и бюджета.

„По повод на постъпилите в институцията сигнали намирам за нужно повторно да изразя становището си, че новата тарифна политика не бива да става чрез лишаване на пътниците от избор относно вида на превозните документи, които имат право да използват. В този смисъл смятам, че следва да се преразгледа новата тарифна политика като се запазят превозните документи, даващи възможност за пътуване според нуждите на ползващите градски транспорт.“, категорична е проф. Ковачева.

Тя обръща внимание и на друг голям проблемзадължителната валидация на превозните документи, като посочва, че неспазването й е обвързано с налагането на глоба, което притеснява и затруднява особено много възрастните хора.

„В тази връзка смятам, че следва да бъде потърсено решение и на този проблем. Намирам за несправедливо да бъде глобяван пътник, който има редовен документ за пътуване, само заради това, че не го е валидирал.“, подчертава общественият защитник.

Омбудсманът допълва още, че в институцията постъпват и жалби срещу липсата на достатъчна и своевременна информация по отношение на действащите превозни документи и начина на тяхното валидиране. Затова отново посочва, както и по време на обществените консултации, че е необходима достъпна информационната кампания за запознаване на гражданите с въведените промени за пътуване в градския транспорт.

Проф. Ковачева посочва и друг нерешен проблемнедостатъчните на брой пунктове за закупуване на превозни документи, което допълнително затруднява хората и се явява като санкция за тези, които не са успели да си купят билет по електронен път.

„В тази връзка отправям предложение да бъде обсъдена възможността за увеличаване броя на пунктовете за продажба на превозни документи.“, посочва Диана Ковачева.

Омбудсманът подчертава в заключение, че за да се повиши броят на пътуващите в столичния обществен транспорт, той трябва да стане привлекателен, а това се постига чрез ръст на удобството на транспортните услуги и запазване разнообразието на превозните документи, с оглед различните транспортни нужди на пътниците.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments