Столична община публикува списък с 10 въпроса и отговора за ремонта на ул. „Опълченска“

От местната власт отричат там да се изгражда "градска магистрала", тъй като улицата се разширява само с бус ленти

0
293
Задръстване по булевард Опълченска в София заради ремонта
Бул. "Опълченска". Снимка: Domenicobg Dimitar, Facebook

Столична община публикува списък с 10 въпроса и отговора за ремонта на ул. „Опълченска“, с които цели да отговори на общественото недоволство.

През последните дни голяма част от живеещите в района изразяват своите притеснения, че това ще допринесе за увеличаване на трафика в района. Те дори организираха протест срещу изсичането на големите дървета по източната страна на улицата, тъй като в момента те пазят сянка на жилищните блокове и ограничават шума и праха до домовете им

В текста на Столична община са обобщени ползите от ремонта на улицата, като е се поставя акцент върху това как той ще подобри нашия град. От местната власт са опитали да отговорят на най-големите притеснения на софиянци и да ги убедят, че проектът е полезен и перспективен. Публикуваме пълния текст на документа без редакторска намеса. 

1. Какво се прави на „Опълченска“?

Цялостен ремонт, който обхваща не само разширяване на пътното платно, но и подмяна на цялата подземна инфраструктура. Най-сложната и скъпа част е изграждането на стратегически важен канализационен колектор с голям капацитет, който ще помогне с отвеждането на водите на редица квартали, в които живеят десетки хиляди. Освен ново пътно платно, ще има изцяло нови тротоари, дървета, LED улично осветлене и нова контактна мрежа на тролейбусите.

2. Какво ще се подобри след ремонта?

Подобренията ще са както видими (над земята), така и невидими, но изключително
важни (под земята). Новите BUS ленти ще ускорят и облекчат градския транспорт,
а движението на автомобили ще бъде в две ленти във всяка посока. Именно такъв е
профилът на всички булеварди от Първия градски ринг, включително и на самата
„Опълченска“ в участъка към пл. „Руски паметник“. Ще има и нови тротоари, дървета,
улично осветлене и контактна мрежа на тролейбусите.

Под земята пък се сменя и разширява стогодишна канализация с изчерпан капацитет. Особено важен е магистралният канализационен колектор под Опълченска,
който е необходимо да бъде изграден наново и с много по-голям капацитет. Именно от него зависи и изграждането на канализация под булевардите „Ген. Тотлебен“ и
„Цар Борис III“, които са следващите приоритетни големи обекти на Столична община.

3. Строи ли се „градска магистрала“?

Не, булевардът се разширява с две нови BUS ленти, които ще бъдат само за линиите на градския транспорт. С разширяването, този участък ще има същата широчината на платното, каквато е и в останалата част от „Опълченска“ между бул. „Тодор Александров“ и пл. „Руски паметник“.

Двете платна ще бъдат разделени със зелена ивица, което допълнително ще ограничи възможността за каране с висока скорост и ще подобри пътната безопасност. Всички пешеходни пресичания ще бъдат на ниво терен и то със светофарно регулиране. Всъщност „Опълченска“ ще стане съвсем стандартен софийски булевард с три ленти в посока, каквито са бул. „Васил Левски“ и бул. „Ген. Скобелев“, които също са част от Първия градски ринг около центъра.

4. Необходима ли е BUS лента?

В този участък минават общо 5 натоварени линии на градския транспорт – три
тролейбусни и две автобусни. Средната скорост на движението по разписание
между спирки „Сливница“/„Св. Кирил и Методий“ и бул. „Ал. Стамболийски“ е едва 9,6 км/ч, което е далеч под приемливото за основен коридор на градския транспорт.

Официалните данни показват, че заради задръстванията почти 40% от превозните средства закъсняват, с което средната скорост допълнително пада. Нашастратегическа задача е да направим градския транспорт по-бърз и привлекателен, а това най-успешно се случва с обособяването на BUS ленти.

Закъсненията драстично ще намалеят, градският транспорт ще стане по-бърз
и привлекателен, което означава по-малко коли, задръствания и замърсяване по
улиците на София.

5. Кога е започнал проектът?

Разширението на ул. „Опълченска“ започва в началото на века с разрушаването на
стария жп мост и изграждането на бул. „Ген. Скобелев“. Следва разширението на улицата в кв. Банишора през 2006 г.

През 2013 г. започва сложната процедура по проектиране, изготвяне на оценка по
ОВОС и съгласуване с редица институции, сред които МОСВ. Обществената поръчка е пусната през 2022 г., а изпълнителят е бил избран и договорът сключен още от
предишното управление. Именно тези обстоятелства – сключеният договор,
сложната процедура и проблемите в участъка, утежняват корекции по проекта,
тъй като изисква нови съгласувателни процедури, които отнемат години, а това
означава всички да загубим.

6. Защо дърветата не могат да бъдат спасени?

Напълно разбираме притесненията на гражданите, но ги уверяваме, че проектът
беше основно преразгледан от експерти, проектанти и инженери. Основен проблем
е фактът, че подземните комуникации, включително и главният канализацонен
колектор, минават точно под съществуващото озеленяване. При изграждането на
канализацията и другите мрежи, кореновата им система ще пострада, което ще
ги направи нестабилни и опасни. Затова сегашните дървета от източната страна
на платното не могат да бъдат запазени.

Никой от нас не иска да се изсичат дърветата и точно затова сме предвидили компенсаторно залесяване. На мятото на премахнатите 39 дървета ще бъдат засадени над 100 нови и пораснали дръвчета, и така ул. „Опълченска“ след ремонта ще
стане по-зелена. Същевременно подчертаваме, че нито едно дърво в парк „Св.
Никола“, т.е. от западната страна на Опълченска, няма да бъде отрязано защото
те са извън обхвата на проекта.

7. А, не могат ли да бъдат преместени?

За наше съжаление – не. Експертите са единодушни, че преместването на
пораснали дървета е невъзможно от техническа гледна точка и твърде
рисково заради нищожната възможност те да преживеят след като бъдат
отново засадени.

Нещо повече: тази операция струва по около 30 000 лв. за всяко дърво, което
означава над 1 млн. лв. за преместването на всички дървета по Опълченска,
които са върху подземните канали.

8. Какво направихме след началото на ремонта?

Няколко срещи както с живущите, така и с проектанти и експерти. От вторите поискахме експертно становище дали с корекция на проекта може да се спасят поне някои от дърветата, но специалистите са категорични.

Проблем е не само местоположението им над земята, но и кореновата им система, която е по-голяма от короната, а подземните комуникации, включително и основния канализацонен колектор, минават точно под съществуващото озеленяване. В процеса на изграждането на подземните мрежи, техните корени ще бъдат силно засегнати,което би ги направило нестабилни и опасни. Именно затова сегашните дървета не могат да бъдат запазени, независимо от нашето желание и усилия.

9. А, какво успяхме да променим?

Въпреки всички трудности, променихме и подобрихме няколко съществени неща. Алеята в парка няма да се изгражда, с което зеленината в него ще бъде изцяло запазена. Нещо повече, преборихме се всички над 100 предвидени за засаждане фиданки да бъдат вече пораснали дървета, за да може да гарантираме, че ще преживеят. Това се прави с една-единствена цел: порасналите дървета максимално бързо да доведат до положителни екологични ефекти – зеленина, сянка и прохлада.

10. В обобщение

Всичко това потвърждава нашия ангажимент за открита и честна комуникация и желание да направим всичко възможно да се съобразим с исканията и вижданията на живущите.

Същевременно, не можем да не мислим и за интересите и нуждите на целия град под формата на по-малко задръствания, нова транспортна инфраструктура, по-бърз градски транспорт и изцяло обновена подземна мрежа.

Търсят собственика на конете, които се разходиха по Околовръстното на София

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments