Страните от ЕС се колебаят по отношение на митата върху китайските електромобили

0
47
Електрически автомобил
Снимка: Pixabay

Страните от Европейския съюз /ЕС/ се колебаят дали да подкрепят идеята за налагане на допълнителни мита върху произвежданите в Китай електрически превозни средства, което дава индикации, че Брюксел е изправен пред предизвикателство в стремежа си да подкрепи най-мащабното си търговско дело, тъй като Пекин заплашва с мащабни ответни мерки, предаде “Reuters”.

Според правителствен източник Германия, чиито производители на автомобили са реализирали една трета от продажбите си в този бранш през изминалата година в Китай, се противопоставя на идеята за митата, докато Франция е сред най-твърдите ѝ поддръжници. Въпреки това, повечето страни все още претеглят плюсовете и минусите на ескалиращия търговски спор, разкри неофициално проучване на “Reuters”, проведено сред правителствата на ЕС.

Въпросът ще бъде поставен официално по време на консултативно гласуване през следващите седмици, като това ще бъде първият официален тест за подкрепа на това важно предложение. Очаква се Европейският съюз (ЕС) да потвърди утре налагането на временни мита до 37.6% върху китайски марки като BYD, Geely и SAIC, както и върху модели, произведени в Китай от Tesla, BMW и други западни автомобилни производители. В резултат на това производителите на автомобили се подготвят за нови разходи в размер на милиарди долари, което според анализатори може да забави разширяването на дейността им в Европа.

Членовете на ЕС ще гласуват и през октомври, ако Европейската комисия (ЕК) предложи многогодишни мита. Те ще бъдат блокирани, ако „квалифицирано мнозинство“ от поне 15 държави, представляващи 65% от населението на ЕС, гласува против тях. Франция, Италия и Испания, в които живее 40% от населението на ЕС, са посочили, че биха подкрепили митата.

„Европа трябва да се защити, ако нашите компании са ощетени и не се конкурират при равни условия,“, заяви испанското министерство на икономиката.

Въпреки това, Чешката република, Гърция, Ирландия и Полша все още обсъждат въпроса, съобщиха официални и правителствени източници. Междувременно Белгия има служебно правителство, а Нидерландия успя да формира правителство едва тази седмица.

Негативни ефекти

Германия изтъкна необходимостта от намирането на решение чрез преговори с Пекин. Германските производители на автомобили заявиха, че митата са грешен подход, тъй като негативните ефекти са повече от ползите. При последния си опит да повлияе на хода на преговорите, по-рано днес Германската автомобилна асоциация призова Брюксел да се откаже от  идеята за налагане на допълнителни мита.

Противниците на предложението за допълнителни мита твърдят, че увеличаването на цените на електрическите превозни средства за потребителите ще попречи на целта на ЕС да стане въглеродно неутрален до 2050 г. Tesla  потвърди, че ще повиши цените на своите продукти. Експерти предупреждават, че ответните мерки на Пекин могат да доведат до  налагане на допълнителни мита върху износа на коняк, свинско месо или луксозни автомобили от ЕС.

Европейската комисия обяви, че митата са необходими, за да се противодейства на евтините заеми, земя и суровини, както и на други субсидии, и допълни, че целта е равнопоставеност, а не изключване на китайските производители на автомобили от международния пазар. Митата биха могли също така да дадат на ЕС възможност за влияние в преговорите с Китай и да насърчат производителите да произвеждат повече автомобили в ЕС.

Хосук Лий-Макияма, който е начело на Европейския център за международна политическа икономика, заяви, че убедителните мнозинства, независимо дали са „за“ или „против“, могат да окуражат противниците или поддръжниците на идеята. Той изтъкна още, че крайните позиции ще зависят от това, какво може да предложи Пекин в преговорите.

„Ако тогава се стигне до гласуване, това означава, че преговорите са се провалили,“, каза още той.

Все още е затруднено издаването на „Гражданска отговорност“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments