Стремежът на Франция към стратегическа автономия се срива под ударите на митата за алкохол на Тръмп

Стратегическата автономия е много добра. Но какво се случва, когато противниците ви посегнат на балончетата?

0
24
Алкохол в бар.
Алкохол. Снимка: Пиксабей

Стремежът на Франция към стратегическа автономия се срива под ударите на митата за алкохол на Тръмп, пише „Politico“. Стратегическата автономия е много добра. Но какво се случва, когато противниците ви посегнат на балончетата?

Стремежът на френския президент Еманюел Макрон за по-силна и по-обединена Европа, която да е по-добре подготвена да възпира руската военна машина и да отвръща на търговските заплахи от страна на САЩ и Китай, е изправен пред сериозно изпитание, тъй като Пекин и Вашингтон се насочват към известните френски алкохолни продукти.

В продължение на месеци Китай обмисля да наложи мита върху европейски ракии, включително коняк – ход, който се възприема като ответна мярка за яростната подкрепа на Париж за митата на ЕС върху китайските електромобили.

Миналата седмица президентът на САЩ Доналд Тръмп повиши залога, като заплаши с 200-процентни мита върху европейския алкохол. Подобен ход би засегнал непропорционално винарските държави, включително Франция, която миналата година е изнесла вино и спиртни напитки на стойност 15,4 млрд. евро, според Федерацията на френските износители на вино и спиртни напитки (FEVS), повечето от които са отишли в САЩ.

Франция е най-големият износител на вино и спиртни напитки в ЕС, а секторът има особено влияние върху френската политика и общество.

След като един от най-ценните експортни продукти на страната се оказа на прицел на Белия дом, френските лидери изглежда са се разколебали по отношение на цялото обединение. Вместо това министър-председателят Франсоа Байру и неговото правителство публично призовават Брюксел да пощади бърбъна от Кентъки от евентуална европейска реакция.

След като миналата седмица Тръмп наложи глобални мита върху стоманата и алуминия, Европейският съюз заплаши да отвърне на удара, като в замяна удари списък с емблематични американски експортни стоки – включително бърбън от Кентъки. През уикенда Байру заяви, че включването на бърбъна в списъка е било грешка и сега Франция настоява да се преразгледа какво е включено в ответния списък. Френски министър, на когото бе предоставена анонимност, за да говори свободно за деликатните преговори, издаде:

„Помолихме ги [Европейската комисия] 50 пъти да не бият бърбън.“

Признак на слабост

Жан-Люк Демарти, който през 2018 г., по време на първия мандат на Тръмп, отговаряше за изготвянето на списъка с ответни мита на Европейската комисия, заяви, че е „грешка“ публично да се опитва да се намали стратегията на Брюксел, тъй като това ще бъде възприето във Вашингтон като „признак на слабост“. Демарти отбеляза:

„Познавайки Тръмп, няма никакъв шанс той да отстъпи, той ще ни избие.“

Макар че коментари като тези на Байру може да успокоят френските винопроизводители, те също така показват как усилията на Тръмп да раздели страните от ЕС вече дават резултати.

Джон Кларк, доскорошен главен преговарящ на ЕС по въпросите на търговията със селскостопански продукти, коментира:

„Коментарите на Франция по отношение на бърбъна показват, че предишният ѝ подход – в полза на по-агресивна и единна търговска политика на ЕС – сега се разпада под натиска на хулиганските игри, насочени срещу износа на френски вина и спиртни напитки за САЩ.“

Преди това Франция не се страхуваше да играе ролята на лошото ченге в търговската политика на ЕС, защитавайки гласно тарифите на блока пред критиките на своите партньори, подкрепящи свободната търговия, като Германия. Но правителството на Байру е подложено на натиск от страна на сектора на виното и спиртните напитки в страната, който е силно зависим от износа и вече е бил съпътстваща жертва на предишни търговски спорове с Тръмп.

„Престанете да превръщате френските вина и спиртни напитки в съпътстващи жертви на споровете със САЩ“, се казва в изявление на FEVS.

Но докато Франция се опитва да предпази своя алкохолен сектор от трансатлантическата търговска война, тя рискува да насърчи държавите да направят всичко възможно, за да защитят собствения си ценен износ.

А това може да е само горчиво предвкусване на начина, по който страните от ЕС ще реагират на 2 април, когато Тръмп ще обяви нов кръг от широкообхватни така наречени „реципрочни мита“.  Ако тези мерки бъдат насочени към германските автомобили, както той заплаши, това ще нанесе огромен удар върху индустрията, която захранва най-голямата европейска икономика, но вече е изправена пред насрещен вятър. Демарти изтъкна:

„Все още не сме видели нищо. На 2 април ще видим ада.“

За още новини вижте ТУК

Присъединете се към нашия Телеграм

Абониране
Известие от
guest
2000


0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments