„Свръхтуризъм“ през лято 2024 г.: Tвърде много хора, лошо управление

1
61
Свръхтуризъм на плаж.
Много хора на плаж. Снимка: Пиксабей

Свръхтуризъм“ през лято 2024 г.: Tвърде много хора, лошо управление. Така започва статията на „Асошиейтед прес“ за хаоса, който това лято се наблюдава по курортите.

Звънецът на вратата на къщата на Мартиньо де Алмада Пиментел е труден за намиране и той го харесва по този начин. Това е дълго въже, което, когато бъде издърпано, буквално звъни на покрива, което позволява на мъжа да разбере, че някой е извън планинското имение, което неговият прадядо е построил през 1914 г. като паметник на неприкосновеността на личния живот. Всъщност, Пиментел не може да се зарадва на нещо такова през това лято на „прекомерен туризъм“.

Пътуващите, които бездействат в спрял трафик извън огрените от слънцето стени на Casa do Cipreste, понякога забелязват камбаната и дърпат връвта, „защото е смешно“, разказва мъжът. С отворени прозорци той може да усети миризмата на ауспуха на колата и да чуе кънтенето тип „тук-тук“ на извънгабаритни скутери, кръстени на звука, който издават. Освен това може да усети и разочарованието на 5000 посетители на ден, които са принудени да се редят на опашка около къщата на пълзящите еднолентови превключватели към двореца Пена, някогашното убежище на крал Фердинанд II.

„Сега съм по-изолиран, отколкото по време на COVID“, признава местният жител на Пиментел, който разговаря с медията от верандата си и казва, че живее сам.

„Сега се опитвам да не излизам. А чувството, което изпитвам, бих определил като ярост.“

Това е история за това какво означава да бъдеш посетен през 2024 г., първата година, в която се очаква глобалният туризъм да постави рекорди, след като пандемията от коронавирус спря голяма част от живота на Земята. Скитането се увеличава, вместо да се изравнява, водено от продължителни пътувания за реванширане на предходните събития, кампании за дигитални номади и така наречените златни визи, които са една от причините според някои за рязкото покачване на цените на жилищата.

Всеки, който обръща внимание през това лято на случващия се „прекомерен туризъм“, е запознат с ескалиращите последици по света: задръствания в рая. Доклади за хотелиерски работници, живеещи на палатки. А „антитуристическите“ протести имат за цел да посрамят посетителите, докато вечерят – или, както в Барселона през юли, да ги залеят с водни пистолети.

Демонстрациите са пример за това как местните жители използват силата на свето числено преимущество и социалните медии, за да поставят ултиматум на лидерите на дестинациите: Управлявайте този проблем по-добре или ще изплашим туристите – които биха могли да похарчат своите 11,1 трилиона долара годишно другаде. Цените на жилищата, трафикът и управлението на водите са във всички списъци за проверка.

Може да се заяждате с цигулките за хора като Пиментел, които са достатъчно заможни, за да живеят на места, които си струва да посетите. Но това е повече от проблем за богатите хора. Ето какво споделя Матю Бедел, друг жител на Синтра, който няма аптека или магазин за хранителни стоки в центъра на района, включен в списъка на ЮНЕСКО:

„Да не мога да получа линейка или да не мога да си взема хранителните стоки е проблем на богатите хора? Това не ми се струва като проблеми на богатите хора.“

Какво изобщо е „свръхтуризъм“?

Самата фраза най-общо описва повратната точка, в която посетителите и техните пари спират да облагодетелстват жителите и вместо това причиняват вреда, като унищожават историческите места, огромната инфраструктура и правят живота значително по-труден за тези, които живеят там.

Това е хаштага, който дава име на протестите и враждебността, които сте виждали през цялото лято. Но погледнете малко по-дълбоко и ще откриете по-сложни проблеми за местните жители и техните лидери, нищо по-универсални от цените на жилищата, предизвикани от краткосрочни наеми като Airbnb, от Испания до Южна Африка. Някои места насърчават „качествения туризъм“, който обикновено се определя като повече внимание от страна на посетителите към жителите и по-малко пиянско поведение, разрушително правене на селфита и други съмнителни избори.

„Свръхтуризмът може би също е социален феномен“, според анализ за Световната търговска организация, написан от Джоузеф Мартин Чиър от университета в Западен Сидни и Марина Новели от университета в Нотингам. В Китай и Индия, например, пишат те, местата с много хора са по-приети от обществото.

„Това предполага, че културните очаквания за лично пространство и очакванията за изключителност се различават.“

Лятото на 2023 г. беше определено от хаоса на самото пътуване — летищата и авиокомпаниите бяха претоварени, паспортите бяха кошмар за пътниците от САЩ. И все пак до края на годината имаше много признаци, че приливът на туристи след COVID-19 се увеличава.  

През януари агенцията по туризъм на ООН прогнозира, че световният туризъм ще надхвърли рекордите, поставени през 2019 г., с 2%. До края на март, съобщи агенцията, повече от 285 милиона туристи са пътували в чужбина, около 20% повече от първото тримесечие на 2023 г. Европа остава най-посещаваната дестинация. Световният съвет за пътувания и туризъм прогнозира през април, че 142 от 185 държави, анализирани от него, ще поставят рекорди за туризъм, които ще генерират 11,1 трилиона долара в световен мащаб и ще осигурят 330 милиона работни места.

Освен парите, тази година имаше проблеми в рая, като Испания играеше главна роля във всичко – от проблеми с управлението на водите до рязко покачващи се цени на жилищата и драма с пиянски туристи.

Протести избухнаха в цялата страна още през март, когато според съобщенията графити в Малага призоваваха туристите „да се приберат у дома“. Хиляди протестиращи демонстрираха на Канарските острови в Испания срещу посетителите и строителството, което претоварваше водоснабдяването и повишаваше цените на жилищата. В Барселона протестиращи засрамиха и пръскаха с вода хора, за които се предполагаше, че са посетители, докато вечеряха на открито по туристическата улица „Ла Рамбла“.

В Япония, където пристигащите туристи, подхранвани от слабата йена, се очакваше да поставят нов рекорд през 2024 г., Киото забрани на туристите да влизат в определени алеи. Правителството наложи ограничения за хората, изкачващи планината Фуджи. А във Фуджикавагучико, град, който предлага едни от най-добрите гледки към перфектния конус на планината, лидерите издигнаха голям черен екран на паркинг, за да възпрат туристите от пренаселеността на мястото. Туристите очевидно са отвърнали на удара, като са направили дупки в екрана на нивото на очите.

Междувременно въздушният транспорт стана под всякаква критика, съобщи правителството на САЩ през юли. ЮНЕСКО предупреди за потенциални щети на защитените територии. А „No List 2024“ на Фодор призова хората да преразгледат посещението на страдащи горещи точки, включително сайтове в Гърция и Виетнам, както и райони с проблеми с управлението на водите в Калифорния, Индия и Тайланд.

Все още негорещите точки се стремяха да извлекат печалба от „детуристическитедвижения като кампанията „Стой далеч“ в Амстердам, насочена към купонясващите млади мъже. Кампанията „Добре дошли в Монголия“ например тръгва от земята на Чингис хан. Посещенията в тази страна от чуждестранни туристи са скочили с 25% през първите седем месеца на 2024 г. спрямо миналата година.

Туризмът нараства и се променя толкова бързо, че някои експерти казват, че самият термин „свръхтуризъм“ е остарял.

Майкъл О’Ригън, преподавател по туризъм и събития в Каледонския университет в Глазгоу, твърди, че „прекомерният туризъм“ се е превърнал в модна дума, която не отразява факта, че преживяването зависи до голяма степен от успеха или неуспеха на управлението на тълпата. Вярно е, че много от демонстрациите не са насочени към самите туристи, а към лидерите, които позволяват на местните жители, които трябва да се възползват, да станат тези, които плащат.  

„Има обратна реакция срещу бизнес моделите, върху които е изграден съвременният туризъм, и липсата на реакция от страна на политиците“, каза той в интервю.

По думите му туризмът се е върнал по-бързо, отколкото са очаквали експертите, но подчерта, че реално проблемът не са туристите.

„Има глобална битка за туристите. Не можем да пренебрегнем това. … Какво се случва, когато имаме твърде много туристи? Дестинациите трябва да направят повече проучвания.“

Посетители срещу посещавани

Вирпи Макела може да опише точно какво се случва в нейния ъгъл на Синтра.

Пристигащите гости в Casa do Valle, нейната къща за нощувка и закуска на хълм близо до центъра на селото, се обаждат на Макела се тъга, защото не могат да разберат как да намерят имота ѝ сред „неорганизираните“ правила за движение в Синтра, които изглежда се променят без предупреждение.

„Има един стълб по средата на пътя, който се движи нагоре-надолу и не можете да продължите напред, защото съсипвате колата си. Така че трябва да слезете по някакъв начин, но не можете да се обърнете, така че трябва да се върнете по пътя“, казва Макела, жител на Португалия от 36 години. Жената коментира:

„И тогава хората са толкова разочаровани, че идват на нашия път, който също има знак, който казва „само за разрешени превозни средства“. И на практика те са блокирали всичко.“

Никой не оспорва идеята, че туристическият бум в Португалия се нуждае от по-добро управление. WTTC прогнозира през април, че туристическият сектор на страната ще нарасне тази година с 24% спрямо нивата от 2019 г., ще създаде още 126 000 работни места оттогава и ще представлява около 20% от националната икономика. Цените на жилищата вече изтласкват все по-голям брой хора от пазара на имоти, тласнати отчасти нагоре от нарастващия приток на чуждестранни инвеститори и туристи, търсещи краткосрочни наеми.

В отговор Лисабон обяви планове да намали наполовина броя тук-тук превозни средства, разрешени за превоз на туристи през града, и изгради повече места за паркиране за тях, след като жителите се оплакаха, че блокират трафика.

На 40 минути път с влак на запад, общината на Синтра е инвестирала в повече паркинги извън града и младежки жилища на по-ниски цени в близост до центъра, казаха от кметството.

Повече от 3 милиона души всяка година посещават планините и замъците на Синтра, отдавна един от най-богатите региони на Португалия заради прохладния си микроклимат и природа. Кметството на Синтра също каза по имейл, че вече се продават по-малко билети до близките исторически места. Pena Palace, например, започна тази година да разрешава по-малко от половината от 12 000 билета на ден, продавани там в миналото.

Не е достатъчно, казват жителите, които са се организирали в QSintra, асоциация, която предизвиква кметството „да постави жителите на първо място“ с по-добра комуникация, за да започне. Те също така искат да знаят плана на правителството за управление на гостите в нов хотел, който се строи, за да се увеличи броят на нощувките и да се създадат повече ограничения за броя на разрешените коли и посетители.

„Ние не сме против туристите“, гласи манифестът на групата и продължава:

„Ние сме против пандемониума, който (местните лидери) не могат да разрешат.“

Лятото все още не е свършило! Вижте съвети за изгодна почивка

Абониране
Известие от
guest

1 Comment
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] „Свръхтуризъм“ през лято 2024 г.: Tвърде много хора, лошо… […]