Тристепенна система за безопасност предпазва българските влакове от катастрофи и инциденти, съобщиха от Националната компания „Железопътна инфраструктура“ /НКЖИ/, цитирани от „NOVA“.
Трите степени включват диспечерско ръководство, влакови диспечери под него и дежурен ръководител на съответната гара, обясниха от компанията.
В момента в България действа и Европейската система за контрол върху движението, която обаче важи само за новото строителство. Тя може да спре влака директно при задаваща се опасност, но за съжаление на територията на страната ни такава защита има само в два участъка – Септември-Пловдив и Пловдив-Свиленград. В момента се изпълняват проекти за участъка от София до Септември и от Пловдив до Бургас, като поетапно това ще се въвежда и по други линии.
“Тя спира директно движението на влака, а машинистът няма избор. От момента, в който двете машини попаднат на една линия, дори да са на 100 км, ако няма други гари – системата отчита и алармира”, обясни инж. Мартин Янев, експерт в Европейската железопътна агенция.
В България все още има и осем гари, намиращи се в участъка от Дупница до Дамяница, които са с ръчен контрол на стрелките. Там също се действа при ясни правила и вече се работи по модернизацията им, увериха от НКЖИ.