Трябва ли учителите да бъдат оценявани според оценките на техните ученици?

28
17390
Класна стая
Класна стая. Снимка: МОН

Оценяването на учители според успеха на техните ученици е тема, която води до интензивни дебати сред образователни експерти, политици и обществото като цяло. На първо четене, тази практика може да изглежда логична и справедлива – учителите трябва да бъдат отговорни за успеха на техните ученици. Въпреки това, реалността е много по-сложна и изисква балансиран подход. В тази статия ще разгледаме предимствата и недостатъците на използването на оценките на учениците като основа за оценяване на учителите.

Предимства:

Повишена отговорност и мотивация: Когато учителите знаят, че техните професионални оценки зависят от успеха на техните ученици, те се стимулират да работят усърдно и да използват най-добрите образователни практики за постигане на успех.

По-голям фокус върху индивидуалните нужди на учениците: Оценките на учениците могат да дадат информация за това кои области на учене са по-слаби и къде се нуждаят от подобрение. Това може да насочи учителите към по-индивидуализирано обучение, за да отговорят на нуждите на всеки ученик.

По-добро използване на данните: Анализът на оценките на учениците може да предостави полезни данни за ефективността на учителските методи и програми. Тези данни могат да бъдат използвани за подобряване на образователните стратегии и политики.

Недостатъци:

Недостатъчност на обективността: Оценките на учениците често са подложени на влиянието на субективни фактори като лични предпочитания, емоции и външни влияния. Това може да доведе до несправедливо оценяване на учителите.

Непредвидени обстоятелства: Успехът на учениците невинаги е резултат от усилията на учителите. Външни фактори като домашната обстановка, социално-икономически фактори и дори индивидуални здравни проблеми могат да имат значително влияние върху успеха на учениците.

Намаляване на креативността и иновациите: Фокусирането върху оценките на учениците като главен показател за успех може да доведе до по-голямо внимание към обучителните програми и методи, които водят до добри оценки, вместо към развитието на критично мислене, креативност и иновации.

Въпреки че оценките на учениците могат да бъдат полезен инструмент за оценяване на учителите, те не бива да бъдат единственият или главен фактор за тяхното оценяване. Балансиран подход, който включва както данни за успеха на учениците, така и други показатели като професионално развитие, е необходим, за да се осигури справедливо и обективно оценяване на учителите и за да се постигне най-доброто образование за всички ученици.

Абониране
Известие от
guest

28 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments
Еос
Еос
8 месеци по-рано

Абсолютно ДА!

Удйсйдкд
Удйсйдкд
8 месеци по-рано

ДА!

Надя
Надя
8 месеци по-рано

Ако в един клас има 6 деца със СОП, 3 с психологически проблеми и и безотговорни родители…за какво оценяване говорим?!?
МОН измисля всевъзможни нелепици без да мисли. Личи си, че са чиновници без представа за проблемите в училище.

Жнфнсжх
Жнфнсжх
8 месеци по-рано

Не.Повечето деца ги мързи да учат.

саша
саша
8 месеци по-рано
Reply to  Жнфнсжх

А повечето от учителите да преподават

darina_dimitrova83@abv.bg
darina_dimitrova83@abv.bg
8 месеци по-рано

Даа!

Алек
Алек
8 месеци по-рано

Не! Повечето деца са мързеливи, още повече не разбират материала без значение колко пъти им се обяснява, а родителите с претенции до небето. Тяхното ангелче е най-умното на света, всички други са виновни, че не може да си напише името.

Pl DA
Pl DA
8 месеци по-рано
Reply to  Алек

Ne sam saglasna. Poveceto dvoiki sa za ucitelite.

Алек
Алек
8 месеци по-рано
Reply to  Pl DA

И аз не сАм съгласен с вашето мнение. Първо се научете да пишете на кирилица, тогава ще си говорим кой е за двоИка.

Pl DA
Pl DA
8 месеци по-рано

Da

Мариана Абаджиева
Мариана Абаджиева
8 месеци по-рано
Reply to  Pl DA

Ако учениците са в горен курс и са от елитно училище-Да!И тук умерено!Но ако у учениците липса мотивация за учене и са „пей сърце“,не им се учи,а искат само оценки-Не! Днес училището не е привлекателно място за младите хора .Такова ни е времето и ценностите.Учителите мисионери се броят на пръсти.Липсват единни стандарти за различните видове училища.Програмите и учебниците са написани не от учители,а от научни работници,които не са влизали в класна стая.Много учебници,много помагала.Тежко и горко на учителите. Има и учители,преподаващи с презентации,защото така е по- лесно и „модерно“.Бумащината е огромна,показността е шестваща и тъй нататък… Как се преминава през… Прочети още »

Николай
Николай
8 месеци по-рано

Поредната пълна тъпотия в образованието, резултата ще е пълни отличници без знания.

Величка
Величка
8 месеци по-рано
Reply to  Николай

Категорично

Мария
Мария
8 месеци по-рано

Да

Той
Той
8 месеци по-рано

Абе вие съвсем изтрещяхте….. Я преди да вземате поредното тъпо решение , да пообиколите в училищата, но и да се застоите там около месец и не само да проверявате бумаги, а да видите резултатите от безумните си реформи до сега…
Без повтаряне на клас ….. Неграмотници се влачат до 12 кл., името си не могат да напишат, а сега и оценки на учителите същите щели да дават…
Вижте си и резултатите от това, че всеки можел да стане учител…. Куцо и сакато връзкари е наблъскано в училищата и това се толерира.

тцтц
тцтц
8 месеци по-рано

по-голяма глупост не бях чела…

тцтц
тцтц
8 месеци по-рано

който не е чел да знае … унищожението на нация, народ започва от семейството, образованието, примера на подражание.

Ева
Ева
8 месеци по-рано

Да

Александър
Александър
8 месеци по-рано

Ей сега светва вече лампичката!!!
Случайно ли вдигнаха няколко пъти заплатата на учители-да са послушни и да изпълняват БЕЗУМИЯТА НА МОН.
С ТАЗИ ГЛУПОСТ ЩЕ ПРИНУДЯТ УЧИТЕЛИТЕ ДА ПИШАТ ВИСОКИ ОЦЕНКИ КОИТО НЯМА ДА ИМАТ ПОКРИТИЕ ОТ УЧЕНИЦИТЕ СЪС ЗНАНИЯ.
НАЙ-ГОЛЯМА ОТГОВОРНОСТ ВЪПРЕКИ ВСИЧКО ИМАТ РОДИТЕЛИТЕ, повечето не обръщат внимание какво учат вкъщи и изобщо учат ли…
НЯМА ПО-ГОЛЯМА ПРОСТОТИЯ ОТ МЕН ОТ ТОВА ДА ОЦЕНЯВАШ УЧИТЕЛ СПРЯМО ПИСАНИТЕ ОЦЕНКИ.

Анархия
Анархия
8 месеци по-рано

РУО трябва да влиза и да види за какво става дума в бг училищата!!! Да, само че не влизат!!! А, защо ли?! Нито се преподава в момента, нито се учи. Но иначе т.нар. „даскали“ обвиняват само родителите, защото не могат да си отърсят мухите другаде… Всички са абдикирали както учители, така и ученици. Катастрофално е… Тези тестове, които се дават на ученика, раждат неграмотност. Защо не се връщат тия тестове вкъщи с рецензия да се видят от родителя?!?!?! Прикриват се нечии учителски грешки!!! В момента учители няма, едни некадърници – това е. Затова ще има неграмотни, няма качествено преподаване. Имитиращото… Прочети още »

Силви
Силви
8 месеци по-рано

Да! Категорично!

Димитър Тодоров
Димитър Тодоров
8 месеци по-рано

На пръв поглед изглежда логично, но когато имаш селектиране на учениците по профил на училището няма как да не забележиш, че резултатите ще се различават…доста.

Евтимова
Евтимова
8 месеци по-рано

Кой ще оценяваме? Частният учител, който обобщава и систематизира огромният материал и има резултати или учителят в училище?

Ние
Ние
8 месеци по-рано

Успехът на частния учител ще се припише на нашия човек “ учител “ в училище.

Недялка
Недялка
8 месеци по-рано

Да

Нели
Нели
8 месеци по-рано

Да, трябва заплатите и оценяването на учителите да зависи от успеха на учениците !!!! Да се проведе писмен изпит в края на учебната година и тогава ще се види истината и резултата.
Сега няма интерес от учителя, кой разбрал, разбрал…..нещо в час.
Учениците се налага да ходят на частни уроци, за да разберат материала и да усвоят знанията.
Да, направете оценяването и ще има заинтересованост и от двете страни!!!!
Иначе е имитация на образование!!!!!!
Помогнете на децата, не само те са виновни!!!!!

Гертруда
Гертруда
8 месеци по-рано

Пълна глупост.Болшинството от учениците не учат,нямат учебници,или ако имат не ги отварят ,а има и училища в които даже и не ходят.Всички обаче искат да имат хубави оценки без да се потрудят за тях.Всичко е пълна пародия.

Жана
Жана
8 месеци по-рано

Как се постига успех, когато в класа има невербално дете с умствена изостаналост, дете с форма на аутизъм /родителите НЕ искат диагностициране/, дете с поведенчески разстройства/майката е психолог/ и 20, които са жадни за знания, но търпят поведението на специалните деца?!
Ресурсният учител, педагогическият съветник, психологът, искат документи, за да проведат 35 минути с едно дете. Възпитателят НЕ пише оценки. Той казва, че всички са подготвени. Проблеми – няма /самооценка/.
Проверяващите искат индивидуална ежедневна работа с различните деца. Останалите са в ролята на подкрепяща среда.
Бавно и методично оглупяваме заедно.