„Един от ключовите приоритети, залегнали в бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура“ за следващата година, е възлагането на идейни проекти с пълни геоложки проучвания и изработването на Подробни устройствени планове за 20 изключително важни първокласни пътни участъка, които да достигнат габарит на скоростни пътища.“
Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков. Той участва в деветата годишна конференция на тема „Безопасна инфраструктура“, организирана от Българска браншова асоциация „Пътна безопасност“.
Сред трасетата, които ще бъдат разширени, са по направлението Русе–Разград–Шумен, Силистра–Шумен, Шумен–Ямбол, Ямбол–Лесово, Бургас–Малко Търново, Свищов–Русе, Враца–Оряхово и др.
„Това са участъци от републиканската пътна мрежа, които са залегнали в националната ни концепция за пространствено развитие и които следва да бъдат двигателят на регионалното развитие“, подчерта министърът и допълни, че целта е да се създадат условия за подобряване на пътната безопасност, за намаляване на пътния травматизъм и за подобряване на жизнения стандарт и начина на живот на българските граждани.
„За да има едно добро утре, трябва да започнем от днес, а днес е функция на това, което сме правили вчера“, заяви още регионалният министър и още веднъж подчерта, че е важно да се планира дългосрочно, защото досега държавата е планирала големите цели, но са пропуснати малките.
Пред участниците във форума министърът изтъкна важността на развитие на транспортните оси в посока север-юг, но и беше категоричен за неотложността на изграждане на още четири – в посока запад–изток.
„В този контекст още тази година АПИ ще възложи идейно проектиране на по една допълнителна лента на автомагистрала „Тракия“ поне в участъка между София и Пловдив“, съобщи министърът. Амбицията на настоящото ръководство на министерството е този или следващия месец да бъде предложен и механизъм, който да позволи строителството на магистрала „Хемус“ да продължи.
„Екипът на министерството и на АПИ е в готовност да започне строителството и на последния етап от магистрала „Струма““, заяви още Цеков. Той уточни, че това може да стане веднага след като получи одобрението на Европейската комисия.
На конференцията регионалният министър съобщи още, че и за скоростния път Видин-Ботевград вече са преодолени териториално-устройствените и инженерно-техническите въпроси и до края на 2025-та година пътят трябва да бъде завършен.
„За съжаление обаче работата по трасето Монтана – Мездра ще трябва да започне отначало. Скоро трябва да започне и строителството на участък от магистралата „Дупница – Гюешево“, стана ясно от думите на министъра, след като тази година вече има сключен договор за изработка на Подробен устройствен план и технически проект. В края на есента се очаква АПИ да обяви обществена поръчка за участъка от Бяла до Велико Търново – част от магистралата „Русе – Маказа“, остава трасето Велико Търново – Маказа, до гръцката граница и връзките с магистралите „Тракия“ и „Марица“. Магистрала „Черно море“ в момента е във фаза екологична процедура и се очаква проектирането и строителството да започне в рамките на следващата или началото на по-следващата година“, обясни още Цеков.