Технология за скриване на местоположението на кораби, която преди е била достъпна само за висшите военни сили в световен мащаб, сега се разпространява бързо в световната морска индустрия, след като правителствата на много страни, сред които Иран до Венецуела, както и нелоялните корабни компании, от които те зависят за пренасянето на петролните си продукти, търсят все по-скрити начини за заобикаляне на американските санкции, предава „CNN“.
„Windward“, компания за морско разузнаване, чиито данни се използват от правителството на САЩ за разследване на нарушения на санкциите, разкри, че от януари 2020 г. насам е открила повече от 200 кораба, участвали в над 350 инцидента, при които те изглежда са манипулирали електронно своето GPS местоположение.
„В момента положението е извън контрол. Тази техника не се ръководи от държави или суперсили. Обикновените компании я използват. Мащабът е поразителен.“, споделя в интервю Матан Пелед, съосновател на „Windward“ и бивш израелски морски офицер.
Мъжът твърди още, че властите на САЩ не са успели да проследят и възпрепятстват своевременно разпространението на тази технология, която съществува от десетилетия насам, но едва сега се появява в търговското корабоплаване, носейки след себе си сериозни последици за националната сигурност, околната среда и морската безопасност.
Компанията „Windward“ е успяла да идентифицира подозрителните кораби с помощта на друга технология, откриваща цифрови следи, които не отговарят на действителните движения, като например завои с много голяма скорост или отклонение от маршрута под формата на перфектно изпълнени кръгове. Един от най-фрапиращите примери, открити от „Windward“, е за петролен танкер с дължина 183 метра, който може да бъде проследен да плава към Ирак, въпреки че в действителност товари суров петрол в Иран, на който е забранено да продава своя петрол по силата на американските санкции.
Танкерът, чието име експертите от компанията предпочитат да не споделят, за да не се пречи на евентуално разследване от страна на правителството на САЩ, е отплавал на 11 февруари 2021 г. от Обединените арабски емирства и е съобщил, че дестинацията му е Басра, Ирак. Когато плавателният съд се е намирал на 20 морски мили от дестинацията, глобалната му навигационна система започнала да показва странни модели на отклонение. Дванадесет дни по-късно системата му за предаване е била стабилизирала и той е можел да бъде проследен да се връща през Ормузкия проток с нормална скорост, този път изцяло натоварен със суров петрол.
По силата на споразумение на ООН от 2004 г. насам корабите с тонаж над 300 тона са задължени да използват автоматична система за идентификация, за да се избегнат сблъсъци и да се подпомогне спасяването в случай на разлив или авария в морето. Противозаконното използване на системата е сериозно нарушение, което може да доведе до официални санкции за кораба и неговите собственици. За съжаление обаче това, което беше замислено като механизъм за безопасност по време на плаване по море, доведе до злоупотреби и наложи разрастване на платформи за откриване на кораби като MarineTraffic. com.
Експертите твърдят, че подобни уебсайтове могат лесно да бъдат подведени, тъй като отчасти разчитат на данни, събрани от хиляди любителски базови станции, които функционират като полицейски радиоскенери, улавящи движението на плавателните съдове. Миналата година двама журналисти от Норвежката радиотелевизионна корпорация успяхa да регистрират онлайн фалшива базова станция близо до Сомалия и да въведат фалшивите координати на истински кораб. Секунди по-късно фалшивото местоположение се появи в сайта MarineTraffic.com.
Специалистите от организацията „Global Fishing Watch“, които използват сателитни данни и машинно обучение, за да наблюдават дейността в морето, са направили подобни констатации като „Windward“. Организацията е идентифицирала 30 плавателни съда, чието местоположение, отчетено от платформите за проследяване на кораби, редовно попада извън обхвата на сателита, приемащ местоположението на кораба. Сред заловените кораби, заподозрени във фалшифициране на дигиталните си следи, е бил и „Tulip“ – петролен танкер, плаващ под панамския флаг. В продължение на почти шест месеца миналата година той излъчваше позицията си по западното крайбрежие на Африка, но сателитът, който би трябвало да засече движението на кораба, често е бил на хиляди километри по-далече, което показва, че корабът вероятно се е намирал във Венецуела.
До момента от общо 200-те кораба, идентифицирани от „Windward“ с подобни модели на измама, мнозинството от тях не са показали никакви други или само няколко предупредителни знаци, като например деактивиране на системите за проследяване на кораба, фалшифициране на държавата на флага на кораба или постоянна смяна на собствеността от една фиктивна компания на друга. Тези практики в корабоплаването са се превърнали в ясни индикации за възможно участие в заобикаляне на санкциите и са описани като такива в консултативен документ от 2020 г. на Държавния департамент и Министерството на финансите на САЩ, както и на Бреговата охрана на САЩ. Въпреки това в препоръката, обявена за важна стъпка за борба с порочните практики на корабните компании, които осъществяват бизнес с противници на САЩ, не се споменава най-новият GPS трик за прикриване на незаконната търговия с петрол, морски дарове и други продукти. В резултат на това практиката се е превърнала в нещо, което експертите наричат „свободен достъп за всички“ и, както изглежда, това няма да приключи скоро.