Туристическият бранш настоява за спешни срещи със Стойчо Кацаров и Стела Балтова

0
76
Ричард Алибегов
Ричард Алибегов. Снимка: Пресцентър

Председателят на Българската асоциация на заведенията Ричард Алибегов пое ротационното председателство на Конфедерацията на българския туристически бизнес. От организацията настояват за спешна среща с министрите на здравеопазването д-р Стойчо Кацаров и на туризма Стела Балтова. 

„Осъзнаваме, че поемаме ротационното председателство в много тежък момент за бизнеса и туристическия бранш. Подготвили сме предложения за мерки, които считаме за спешни, дори за закъснели, тъй като туристическият сезон вече започна. Надяваме се час по-скоро да представим своята гледна точка пред институциите, за да може да имаме по-добра година от 2020 г.“, заяви Ричард Алибегов.

Изпълнителният директор на Националния борд по туризъм Поли Карастоянова пък подчерта, че КБТБ ще бъде непреклонна в искането си българският туризъм да намери своето място в Плана за възстановяване, който в момента се променя като дизайн и съдържание.

„Коректно е да отбележим, че до този момент през първия месец работа на служебното правителство, все още не сме поканени на среща, на която да обсъдим възможните аспекти и проекти, с които сектор туризъм може да участва. Но изразяваме готовност да участваме професионално в този разговор, защото имаме конкретни предложения за един от най-засегнатите сектори, които считаме, че можем да защитим“, каза Карастоянова.

„Настояваме пред правителството за незабавен хоризонт, който да даде възможност за т.нар. индустриализиран или чартърен туризъм. Този хоризонт да започне още от 26 юни. Първоначално за определен брой страни от Европейския съюз, които са готови с техните чартърни програми плюс Украйна и Русия. Ако това се случи, ще постигнем около 7,5 млн. пътувания през тази година, което е с около 1,5 по-малко от очакваното поради забавянето“, обяви досегашният председател на КБТБ и изпълнителен директор на Българския туристически съюз доц. Румен Драганов.

Всички предложения на Конфедерацията на българския туристически бизнес ще бъдат входирани утре сутрин до министрите на туризма и здравеопазването.

Сред основните искания на КБТБ са:

Отпадане на всички ограничения за влизане на туристи от страните от ЕС, както и от Великобритания, Русия и Израел. В тези страни ваксинационната кампания е в напреднал стадий и съответно туристите, пристигащи от там не представляват заплаха за здравето на българските граждани. Нещо повече – рискът е по-малък дори от този, ако български гражданин пътува от София до Варна или Бургас. Същото се отнася и за съседните ни страни, за които с двустранни споразумения да отпадне необходимостта за представяне на PCR-тестове при влизане в България.

• Пряко подпомагане на българските авиокомпании с цел осъществяване на чартърни полети през лятото. Стартирането на повечето летни чартърни програми след края на юни означава загуба на минимум 6 седмици от ключовия за повечето авиокомпании летен сезон. До момента те са изключени от всички програми за субсидиране и са пред фалит. Авиокомпаниите дори не бяха включени в мярката за подпомагане на заетостта 60/40. Средствата от 35 евро на запълнена седалка в чартърните полети също не е пряка помощ за авиокомпаниите, а за туроператорите. Авиокомпаниите са обезпокоени, че България ще загуби през този летен сезон пазара във Великобритания. Отделно липсва активен диалог с други три ключови пазари – Германия, Русия и Израел. Туроператори и авиокомпании масово се оплакват от тенденцията изборът на място за почивка и резервацията да се отлагат до последния момент предвид динамичната ситуация.

• Продължаване на мерките за подпомагане на бизнеса. Програмата 60/40 не обхваща всички фирми в туристическия сектор. Хижите, туристическите учебни центрове и туристическите спални, които се категоризират с еделвайси, не са включени в заповедта на Министъра на здравеопазването и не получават средства по програмата 60/40, която касае само заведенията за хранене и местата за настаняване, които са категоризирани със звезди.

• Решаване на въпроса на неравноправното третиране на браншови организации от ОКУП Профон и ОКУП Музикаутор.

КБТБ ще изпрати Отворено писмо на вниманието на Президента г-н Румен Радев, министър-председателя г-н Стефан Янев, министъра на културата проф. Велислав Минеков и министъра на туризма доц. Стела Балтова с молба за съдействие за постигане на равнопоставеност и справедливост.

Организациите ни безусловно ценят труда на българските творци, но считаме, че именно техният интерес и работа се използват като разменна монета с нечисти интереси, като това е толерирано с години, на което настояваме да се сложи край.

• Създаване на механизъм за издаване на ваучери за туризъм
Допълване на Наредба № 7 от 9.07.2003 г. за условията и реда за издаване и отнемане на разрешение за извършване на дейност като оператор на ваучери за храна и осъществяване дейност като оператор, издадена от министъра на труда и социалната политика и министъра на финансите и добавяне на „ваучери за туризъм”.

• Учредяване на Фонд за подкрепа за привличане и домакинство на международни конференции и конгреси на територията на България

При участие в международни търгове, при над 90% от отворените процедури, стои въпросът за така наречения subvention фонд или как страната домакин участва с директно финансиране към съответното събитие и международна организация. Почти при всички конкурси, това е водещо при взимане на решение, къде да се проведе съответното събитие. С настъпването на COVID, голяма част от държавите удвоиха съществуващите такива бюджети, не само за по-голяма конкурентост на дестинацията, но и като инструмент за подпомагане на сектор събития. В България такъв фонд никога не е съществувал.

• Създаване на Национална Туристическа Организация, в публично-частно партньорство с държавата

КБТБ разполага с цялостен проект, разработен от Националния борд по туризъм, съвместно с Министерството на туризма. На базата на задълбочено проучване и анализ са изготвени препоръки към държавната администрация относно създаване, функциониране и финансиране на Национална Туристическа Организация, която да осъществява националния маркетинг и реклама в туризма с предложения за нормативни промени в действащото законодателство.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments