От „Национален Борд по Туризъм“ /НБТ/, „Българска Туристическа Камара“ /БТК/, „Българска асоциация за туризъм“ /БАТ/, „Българската Асоциация на Заведенията“ /БАЗ/, „Браншова асоциация на ресторантьорите“ – София, „Съюз на хотелиерите и ресторантьорите – Ямбол, „Сдружение на хотелиери и ресторантьори“ – Благоевград, „Сдружение на хотелиери и ресторантьори“ – Велинград и Западни Родопи, „Сдружение на хотелиерите и ресторантьорите – Сливен“, „Сдружение по туризъм – Кюстендил“, „Сдружение на хотелиерите и ресторантьорите – Кърджали“, “ Сдружение хотелиери и ресторантьори – Пловдив“, “ Сдружението на Заведенията в България“ /СЗБ/, „Сдружение хотелиери и ресторантьори – Силистра, разпространиха отворено писмо до медиите, в което настояват да няма повече политически назначения в туризма. В него пише още:
„Уважаеми госпожи и господа,
На днешния ден през 2020 г. българският туризъм претърпя една от най-големите кризи в своята история! Огромна част от бранша беше затворен заради пандемията COVID-19. Последваха трудни дни, седмици, месеци и години, в които се борихме не само за своето възстановяване, но изобщо за оцеляването на бранша.
Времената се промениха, „черният“ 13 март 2020 г. вече е зад гърба ни, но последствията от ограниченията ще ни преследват още дълго. Изправени сме и пред нови предизвикателства – войната в Украйна, чутовната инфлация, несигурната среда в България, некомпетентното управление на сектора през последните години…
Днес, четири години по-късно ние сме по-обединени от всякога. И въпреки че последствията от множеството кризи, през които преминаваме далеч не са заличени, ние вярваме, че ще излезем от тях по-силни и конкурентно способни.
Убедени сме, че е дошъл моментът, туризмът да стане национален приоритет не само на думи, но и на дела! И именно затова, в разгара на преговорите за съставяне на ново правителство, едни от най-големите туристически организации в България излизаме с конкретни предложения за приоритети и номинация за министър на туризма.
За нас няма значение коя политическа сила ще управлява българския туризъм по силата на ротацията, но вече сме твърдо на мнение, че повече политически назначения в туризма не бива да има! Начело на министерството трябва да застане доказан експерт, на когото браншът има доверие и който притежава качествата да го поведе в правилна посока, да осъществи дългоочакваните реформи и да го позиционира в по-благоприятна позиция спрямо основните ни конкуренти.
Долуподписаните неправителствени организации, всичките легитимно вписани в регистъра на туристическите сдружения към ресорното министерство, подкрепяме за министър на туризма д-р Мартин Захариев, заместник-председател на Националния борд по туризъм, към настоящия момент!
Д-р Захариев винаги е имал своя гражданска и експертна позиции, които е отстоявал от момента, в който през 2014 г. беше създадено Министерството на туризма. Той притежава необходимия административен и управленски опит, за да ги приложи в качеството се и като министър на туризма.
Д-р Мартин Захариев е завършил право в Софийския университет, специализирал е медиен мениджмънт в САЩ и Англия, защитил е дисертация „Дигитализация на бизнеса в туризма“. През последните 30 години се занимава с частен бизнес в областта на медиите, телекомуникациите, маркетинга, високите технологии и туризма. Бил е депутат в 42-то Народно събрание като гражданска квота.
Той получава кредит на доверие от нас и вярваме че ще оправдае очакванията ни.
Нашите организации се обединиха и около 10 основни приоритета, които д-р Мартин Захариев и екипът му трябва да реализират в рамките на пълния срок на мандата.
Подчертаваме, че ние няма да бъдем безкритични, но ще сме конструктивен коректив на всичко, което се случва в българския туризъм.
Предлаганите от нас приоритети са:
1. Приоритизиране на сектор туризъм, като държавна политика и съответното му достойно финансиране в бюджет 2025 г.
2. Изработване и приемане на изцяло нова Национална стратегия за устойчиво развитие на туризма в Република България – Спешна актуализация!
3. Консолидация на туристическите сдружения в сектора чрез създаване на Национална хотелиерска и ресторантьорска камара и Национална туристическа организация.
4. Дигитална трансформация на сектора. Единна информационна система за интегриране на данните и регистрите в сектор „Туризъм“.
5. Нов подход към Националния маркетинг на „Destination Bulgaria“, като част от новата правителствена концепция за изграждане на „Бранд България“.
6. Постоянно повишаване на квалификацията на човешки ресурси и работна сила чрез формите на дуалното обучение и платените стажове
7. Създаване на гаранционен фонд за обезпечаване на отговорността на туроператорите, който е гарант за правата на потребителите при нереализирани пътувания.
8. Улесняване на процеса за издаване на електронни визи, съобразено с единната визова политика на ЕС.
9. Фокус към националните курорти, които са лицето на българския туризъм. Те трябва да бъдат развивани с възможност за превръщането им в целогодишна дестинация, като се използва целият им потенциал. Изготвяне на адаптирана към съвременните предизвикателства подзаконова нормативна рамка, която да регламентира статута на националните ни курорти.
10. Активна законодателна дейност в рамките на 49-то Народно Събрание.“