Украйна обяви война на руското корабоплаване в Черно море

0
48
Пристанище
Снимка: Pixabay

Руски пристанища и кораби в Черно море, включително танкери, превозващи милиони барели петрол за Европа, могат основателно да бъдат атакувани от украинските военни сили като част от усилията за отслабване на „военната машина“ на Москва, предупреди вчера високопоставен служител на Киев, коментирайки две скорошни нападения срещу руски кораби.

„Всичко, което руснаците пренасят насам-натам по Черно море, са наши законни военни цели,“, заяви пред „Politico“ Олег Устенко, икономически съветник на украинския президент Володимир Зеленски, като изтъкна, че този ход е ответна мярка срещу оттеглянето на Русия от договорената от ООН сделка за доставка на зърно по водите на Черно море, както и срещу поредицата ракетни атаки, насочени към селскостопански складове и пристанища.

През уикенда Украйна обяви водите около руските черноморски пристанища за „зона на военен риск“ от 23 август „до второ нареждане“. Зоната включва големи руски пристанища като Новоросийск, Анапа, Геленджик, Туапсе, Сочи и Таман. Този ход вся смут и доведе до рязко покачване на застрахователните тарифи на корабите. Очаква се също това да застраши един от основните руски маршрути за износ на петрол и петролни продукти – ключов фактор, който осигурява на Кремъл достатъчно финансови средства и влияние, за да продължи да води войната си срещу Украйна.

В събота руската федерална морска агенция „Росморречфлот“ съобщи, че руски танкер, известен под името „Сиг“, е бил поразен при целенасочен удар от страна на украинските сили, докато е плавал близо до окупирания от Украйна Кримски полуостров. По повод на това украинското министерство на отбраната обяви, че докато руските сили „тероризират мирните украински градове и унищожават зърно, обричайки милиони хора на глад“, за тях „няма да има повече безопасни води или мирни пристанища в Черно и Азовско море“.

Криза, свързана със суровия петрол

По данни на разузнавателната компания „Kpler“ през изминалия месец Русия е доставила от стратегическото черноморско пристанище Новоросийск почти 59 млн. барела суров петрол, което представлява една трета от общия ѝ износ. От тях 32 млн. барела са отпътували за страни от ЕС.

Чрез дейността на пристанището се изнасят активно и други горива като дизелово гориво, газьол и нафта, както и зърно, предназначено за световния пазар. Новоросийск е и мястото, където завършва петролният канал на Каспийския тръбопроводен консорциум, по който се доставят до 1,3 милиона барела дневно петрол от Казахстан, откъдето той се транспортира до световните пазари. В града се намира и голяма военноморска база на Черноморския флот. Миналата седмица украински морски дрон удари и повреди руски военен десантен кораб, който по това време се е намирал там, известен под името „Оленегорски Горняк“.

Близостта на военните сили на Москва до такива ключови търговски пристанища може да увеличи риска за цивилните плавателни съдове, предупреди Алексис Елендер, анализатор в „Kpler“.

„Тези, които работят на морските пазари, казват, че очевидно не очакват Украйна да атакува търговското корабоплаване, но има риск инсталации или кораби да попаднат под кръстосан огън, а през руските черноморски пристанища се осъществява активна търговска дейност. Има много гръцки кораби, които работят по тези линии, и макар че някои собственици не желаят да превозват руски товари, там има голям брой международни представители.“, отбеляза още Елендер.

Прогноза за корабоплаването

Нарастващият риск, който конфликтът създава за натоварените международни водни пътища, означава, че предстоят трудни решения за корабоплавателната индустрия и за търговците, изкушени да продължат да купуват евтин руски петрол при условията на ценовия таван от 60 долара за барел, определен миналата година от Г-7.

Международната камара по корабоплаване, която представлява корабособствениците и операторите, отказа да коментира публично дали последните прояви на напрежение на територията на Черно море ще възпрат нейните членове да развиват бизнес там. Според Олег Устенко обаче западните компании трябва да са наясно, че с Русия вече не може да се развива съвместен бизнес както преди.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments