Управителят на „Екобус Пловдив“ д-р инж. Илко Търпов обсъди в подкаста „Къде живеем?“ на „БНТ“ възможностите за финансова стабилизация на дружеството чрез безлихвен заем, увеличение на капитала и развитие на съпътстващи дейности. Тема на дискусията бе предизвикателствата, пред които е изправено дружеството, както и възможностите за осигуряване на финансова стабилност и устойчиво развитие.
Увеличаване на капитала и безлихвен заем
Една от ключовите теми в разговора бе необходимостта от вливане на свежи средства в „Екобус Пловдив“, за да може дружеството да функционира пълноценно.
„Вливането на финанси за подобряване на състоянието на ‘Екобус Пловдив’ ЕООД и даване на възможност да заработи пълноценно може да стане чрез вдигане на капитала и чрез безлихвен заем, който мога да получа от общината“, обясни инж. Търпов. Той подчерта, че заемът може да бъде върнат, „когато след 36 месеца започне да функционира дружеството“.
Търпов добави, че увеличаването на капитала също би било добра идея, ако общинското ръководство прецени, че това е възможен път към финансова стабилност.
„Именно това съм поискал аз – безлихвен заем. Нямам против да е, даже също е добра идея, ако общинското ръководство прецени, да вдигне капитала и по този начин да получа свежи пари, с които да можем да продължим работа до там, докъдето сме стигнали“, уточни инж. Търпов.
Развитие на съпътстващи дейности
Друг важен аспект, обсъден в подкаста, е възможността за развитие на съпътстващи дейности, които да осигурят финансовата стабилност на дружеството.
„Другият вариант, който е свързан с една нормална бизнес логика, е да имаме друга дейност, която да може да осигури съществуването на дружеството и поемането на минималните плащания“, каза управителят. Той даде примери от други градове като Казанлък и Стара Загора, където транспортни дружества са започнали с различни бизнес начинания преди да се ангажират с градски транспорт.
Инж. Търпов поясни, че в бизнес-плана си е предложил няколко идеи за съпътстващи дейности, включително внедряване на електрически велосипеди и скутери, които да бъдат интегрирани с градския транспорт.
„В бизнес-плана съм дал предложенията си преди 2 години, че е възможно: първо електрически велосипеди, които са свързани и също пряко комуникират с интермодалността на пътническия транспорт“, поясни той.
Ролята на Общинския съвет
Управителят на „Екобус Пловдив“ подчерта значението на подкрепата от Общинския съвет за реализирането на тези планове.
„На практика принципал на дружеството е Общинският съвет. Аз може да съм сам, но моите началници са 51 души“, бе категоричен Търпов. Той добави, че всички решения зависят от съветниците, които са чувствителни към теми като заеми и инвестиции.
Обединяване на дейности и общи тенденции
Илко Търпов също така разгледа възможността за обединяване на различни дейности, както е направено в други градове.
„Знаете ли, че в Хасково градският транспорт е обединен със Синя зона? Много малък е делът на градския транспорт, на дружествата за градски транспорт, които извършват чисто транспортна дейност“, каза той и обясни, че около 30% от приходите на подобни дружества се съставят именно от допълваща дейност.