STEM центровете са нов модел на образование с подготвени учители, които преподават с иновативни методи, съобщиха от образователното министерство. По този повод просветният министър Красимир Вълчев е посетил СУ „Йоан Екзарх Български“ в Шумен, където е отбелязал, че през миналата година са били изградени общо в 150 такива училища с модерни центрове, които са комплекс от кабинети. Предстои да се направят в още 120 училища. Образователният министър уточни:
„Ще имаме близо 270 училища със STEM центрове, където се учат природни науки, математика, техника, физика, химия, биология. По тези предмети имаме най-голямо предизвикателство за повишаване на интереса за учене на днешното поколение ученици. Факт е, че когато те са в модерна среда, учат много повече и мотивацията им е по-добра“
Министър Вълчев уточни, че днес децата учат повече от електронни устройства и източници. Според него е от голямо значение всички български училища да имат STEM центрове. Той отбеляза, че са планирали да има повече образователни иновации. Образователният министър подчерта, че с тези подходи се мотивират в повечето учениците да учат.
Центърът в СУ „Йоан Екзарх Български“ има три лаборатории, кореспондиращи с основните STEM направления – „Под повърхността“, „Космосът и ние“ и „Вътрешността на машините“. Тук учениците ще могат да бъдат откриватели и изследователи с помощта на образователни научни лаборатории, технологични станции за сглобяване и програмиране на роботи, компютърни системи със софтуер за 3D моделиране и други. В STEM центъра е и изцяло обновената и осъвременена училищна библиотека. В СУ „Трайко Симеонов“ в Шумен също ще е финансиран проект по Националната програма „Изграждане на училищна STEМ среда“. Министърът заяви:
„60 милиона лева сме отделили за училищата, които са отдалечени от областните градове. 2 милиарда лева са увеличени средствата за образование през последните 4 години. Над милиард са за учители. Следващата година учителските заплати трябва да се поддържат 125% от средните за страната, за да привлечем повече млади хора“.
Вълчев допълни, че през последните години се отчита увеличение на кандидат-студентите за обучение по педагогически специалности.