Важността от диалога и обяснението на правилата в отглеждането на децата

Общуването с децата трябва да подтиква любопитството и самостоятелното мислене, твърди председателят на фондация „Калейдоскоп“

1
34
Майка с дете
Майка с дете. Снимка: Искра.бг

Председателят на фондация „Калейдоскоп“ и учител Нора Гавазова подчертава важността на диалога при възпитанието на децата и обяснението на правилата, вместо те да бъдат налагани с назидателен тон. Според нея, когато децата разбират смисъла на правилата, се изгражда вътрешна мотивация, която спомага за тяхното спазване. Тя допълва, че този подход може да промени начина, по който функционира цялото общество.

„Когато правилата се налагат, без да бъде обяснен добре смисълът им, те в един момент започват да не работят, защото вътрешната мотивация липсва“, допълва Гавазова пред „БТА“. В нейното виждане, родителите трябва не само да говорят повече с децата си, но и да ги подтикват към задаване на въпроси и да подхранват тяхното любопитство и стремеж за знания.

Влиянието на високите технологии

Гавазова обръща внимание и на важността на ограничаването на времето пред екраните, особено за малките деца. Според нея мозъкът на децата не е готов за интензивното въздействие на високотехнологичния свят, което води до пасивност и консуматорско поведение. Тя подчертава, че отговорността на възрастните е да създадат култура на управление на технологиите, така че човекът да бъде „господар на технологиите, а не обратното“.

Ролята на учителите и нуждата от промени в образователната система

Нора Гавазова изтъква, че учителите имат важна роля в процеса на възпитание и обучение на децата, но за целта те трябва да бъдат по-креативни и да подкрепят любознателността на децата, а не да се фокусират само върху послушание и повтаряемост. Тя подчертава, че изкуственият интелект не може да замени истинските педагози, защото човешкото общуване е ключово за образователния процес.

По думите й българските учители все повече осъзнават нуждата от нов начин на общуване с децата, но за да го постигнат, трябва да получат повече свобода и подкрепа от образователната система и държавата. Гавазова е категорична, че унифицирането и капсулирането на системата трябва да спрат, а административната тежест върху учителите да бъде намалена.

„Големият проблем не е в учителите, а в самата система. Нужни са структурни промени, които да дадат повече свобода и креативност на преподавателите, за да могат те да бъдат истински ефективни в работата си с децата“, заключава Гавазова.

Превенцията като основен подход в борбата с разпространението на райския газ сред подрастващите

Абониране
Известие от
guest

1 Comment
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] Важността от диалога и обяснението на правилата в отгл… […]