Съществуват няколко модела за обучение на шофьори, коментира председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов в ефира на „БНТ“. Той уточни:
„Съществуват 2 модела на обучение в Европа – единият е германският, към който сме закачени и ние с обучение в кабинетна система с часове по теория и по практика. При другия модел, който е в Швеция, Франция, Великобритания, има самостоятелно обучение с придружител, като родител, без да се посещават задължителните курсове.“
Според експерта ще има „препъникамъни“ за въвеждането на система за шофиране с придружител, каквато искат от Европейската комисия.
Между 1994 и 1996 година в Германия е било внедрено обучение с придружител. По думите на Иванов това означава, че лице на 16 години и 9 месеца може да започне да се учи, а на 17 да получи временно свидетелство за управление. В други страни това можело да стане и без задължителния шофьорски курс у нас, а с придружител, който може и да е родител, обясни още Иванов.
След като 17-годишният вземе шофьорска книжка до него се качва човек, който е на възраст над 25 години със стаж зад волана поне 5 години, няма противообществени прояви, наказания, санкции или глоби. Придружителят също получава сертификат, че може да е такъв. На колата се поставя знак, който да показва, че в нея има млад водач с придружител.
На всеки три месеца водачът и придружителят му отиват в автоучилище. За този период той трябва да е изминал поне 3000 километра. След навършване на 18 години шофьорът може самостоятелно да управлява кола.