Великобритания заяви, че ще забрани продажбата на нови автомобили на бензин и дизел след 15 години, като с това действие привлече похвали от страна на екологичните организации и критики от производителите на автомобили, пише „The Forbes“.
Забраната, която ще влезе в сила от 2040 г., не включва хибридни електрически превозни средства. Въпреки това в становището не са предоставени подробности как ще бъде постигнато нещо подобно. Против очакванията е и предоставянето на безвъзмездните средства на британското правителство в размер на 3500 паунда (4500 долара), които се дават за за електрически превозни средства. Те трябва да бъдат вложени в индустрията в края на следващия месец.
Базираната в Брюксел еко група “Транспорт и околна среда” (T&E) определи този ход като смел. От своя страна британските производителите и търговците (SMMT) като общност бяха възмутени от позицията на правителството.
Според тях средствата за зареждане на електрически автомобили са малко, като производството им също е в пряка зависимост с наличните суровини. От друга страна стремежът да се елиминира, колкото се може повече въглероден диоксид от въздуха, също изисква доставка на зелена енергия.
Електропреносната мрежа на Великобритания пък е износена и ще изисква големи инвестиции, за да се подмени.
Липсата на подробности накара някои критици да заемат позиция, според която становището на британското правителство е по-скоро позьорско, отколкото се вярва, че ще бъде пристъпено към реални действия, които да съответстват на заложените срокове за подмяна на автомобилите в Обединеното кралство. Според тях системата би заработила, само ако електрическите автомобили станат по-достъпни и предложат система, която да е по-близка до стандартния двигател с вътрешно горене (ICE).
“Това би включвало презареждане за 2 минути, а не за 45, и най-малко два пъти повече от обхвата, който се предлага в момента от акумулаторните електрически превозни средства (BEV)”, казват специалистите.
15 години са достатъчно време за преминаване към изцяло електрически автомобили. T&E приветстват решението за включване на забрана за хибридите. Те от своя страна комбинират малки батерии, осигуряващи може би 30 мили само електрически обхват, останалото се базира на стандартен бензинов двигател.
“Това е смела цел, която показва сериозен ангажимент за премахване на всички бензинови и дизелови на територията на Великобритания“, заяви Грег Арчър, американски директор в T&E.
Британските и европейските превозни средства вече са „чисти“ по отношение на вредните газове, но T&E има предвид липсата на въглероден диоксид (CO2).
„Правителството сега трябва бързо да приложи регулациите, необходими за осъществяването на промените, като изисква от производителите на автомобили да продават все по-голям брой коли с нулеви емисии всяка година, докато смяната се осъществи в пълния си капацитет. Ясните правила, с възпиращи санкции за автомобилните компании, са най-добрият начин да се гарантира постигането на целта “, заключи Арчър.
Великобритания вече е подписала споразумение за намаляване на емисиите на въглероден диоксид, още когато беше член на Европейския съюз. ЕС е определил средната икономия на гориво за автопарка на производителите, равняваща се на около 57 мили на галон в САЩ през 2020/2021 г., спрямо 41,9 милиона милиона през 2015 г. Икономията се покачва с още 15% през 2025 г. и прогнозно достига 92 милиарда през 2030 година.
Експертите смятат, че цифрата така или иначе изключва 100% от акумулаторните електрически автомобили до 2030 г., така че може би целта за 2035 г. да няма никакви бензинови и дизелови коли във Великобритания е постижима.
“Не е така”, категорични са от Асоциацията за подкрепа и популяризиране на автомобилната индустрия във Великобритания (SMMT).
“Изключително силно сме загрижени за лесно взетото решение на правителството. Производителите в момента инвестират в автомобилите, които правят, с цел да се постигнат нулеви емисии за в бъдеще. На пазара вече се предлагат около 60 модели приставки за стандартни коли и още 34 ще бъдат представени през 2020 г. Въпреки това, при настоящото търсене на тази все още скъпа технология, която все още е само част от продажбите, става ясно, че ускоряването на този процес ще наложи допълнителни инвестиции от страна на бизнеса за по-кратко време. Тук става въпрос за трансформация на пазара, но все още нямаме яснота за бъдещето на безвъзмездната помощ за автомобили – най-важният двигател на усвояването на EV – която приключва само за 60 дни, докато капацитетът на британската мрежа за зареждане все още е напълно недостатъчен”, каза изпълнителният директор на SMMT Майк Хоуес.
И допълни:
“Ако Великобритания ще ръководи глобалната програма за нулеви емисии, ние се нуждаем от конкурентен пазар и конкурентна бизнес среда, за да насърчим производителите да продават и строят тук. Демо план ще унищожи индустрията. Затова трябва да чуем как правителството планира да изпълнява амбициите си по устойчив начин, който защитава автомобилостроенето и запазва работните места, как ще позволи на хората, работещи в сектора, да запазят доходите си и да се адаптират към промените. Именно това е от съществено значение. Също така – да не се подкопават продажбите на технологиите за нулеви емисии, които се разработват днес, включително на така популярните хибриди, които имат главна роля за опазване на по-чиста сред към днешна дата”.
Индустриалният консултант на Global Data също смята, че са необходими повече действия от страна на правителството, изтъквайки, че по-малко от 2% от продажбите на нови автомобили във Великобритания през 2019 г. са изцяло електрически.
“Автомобилната индустрия инвестира в скъпата технология, необходима за електрическите превозни средства, и много нови модели ще навлязат на пазара през 2020 г., но опитът на други страни – като Норвегия – показва, че това не е най-правилният подход. Те например са се обединили в изготвяне на стимули за закупуване на електрически автомобили, така че значително да се увеличи дялът на хората, които ще преминат към екологично превозно средство”, казва в изявление главният експерт по автомобилите Дейвид Легет.
“Във Великобритания се нуждаем от по-голяма яснота относно мерките за поддръжка на плъгини, както и да се осигури съизмеримо внедряване на инфраструктурата за зареждане на батерии, което в момента куца. За да стигнете до нула (бензин) и дизел по пътищата до 2035 г., е необходим стратегически преглед на пазара на автомобили. Трябва да се изготвят наистина конкретни мерки, които ще доведат до правилното изпълнение на задачата”, смята Легет.
Брайън Менел, изпълнителен директор на Techmet, посочи проблемите в доставката на важни метали, необходими за изработка на батерии, ако търсенето внезапно скочи. Techmet се занимава със стоки като литий, кобалт, никел, както и рядко срещаните ванадий и волфрам. Менел заяви, че може да отнеме до 10 години, за да се отворят мини за добиване на тези важни минерали.
“Ако правителството е сериозно в преминаването към изцяло електрически автомобили, трябва също да се обмислят и други фактори във връзка с производството им, включително да се инвестира в тръбопровод за материали, или да се насърчат инвеститорите да заложат капитал в свързани с дейността проекти”, каза Менел.
Според него е много добре да има амбициозни планове, но ако доставката на електромобили също не е зелена, няма да се постигне напредък по отношение на намаляване емисиите на въглероден диоксид във въздуха.
Международната агенция за енергийна ефективност (IEA) сподели позицията си, според която увеличаването на електрически автомобили всъщност няма да доведе до елиминиране на въглероден диоксид.
“Дори да има 300 милиона електрически автомобила (до 2040 г.) със сегашната система за производство на електроенергия, въздействието по отношение на емисиите на CO2 е по-малко от 1% – нищо”, каза икономистът от организацията Фатих Бирол на Световния икономически форум в Давос през 2018 г.
Той е на мнение, че ако не се намали мощността на електромобилите, емисиите на CO2 няма да намаляват.
“Може да е от полза за местното замърсяване, но за глобалните емисии не е”, подчерта Бирол.
Превод: Диана Тодорова