
Великобритания няма да се поколебае да отговори на американските тарифи, ако е необходимо, твърдят източници на „Даунинг стрийт“, пише „Би Би Си“.
Правителството е в преговори с Белия дом в последната минута преди въвеждането на 25% данък върху вноса на автомобили и заплахите от по-широки мита за други стоки на 2 април. То се опитва да получи изключение, като твърди, че за разлика от други страни, Великобритания има сравнително равнопоставени търговски отношения със САЩ. Премиерът заяви, че не иска да влиза в търговска война.
Президентът на САЩ Доналд Тръмп въведе серия от тарифи, насочени към стоки от други страни, като заяви, че мерките ще помогнат на американските производители и ще защитят работните места, въпреки предупрежденията, че цените могат да се повишат за потребителите.
Таксите за фирмите в САЩ, които внасят автомобили, ще започнат на 3 април, а данъците върху частите ще започнат през май или по-късно. Правителствени източници заявиха, че преговорите за освобождаване на Великобритания няма да приключат след крайния срок на Тръмп в сряда, като един от тях заяви, че „няма да спрем да се опитваме“.
Ако митата влязат в сила, как може да изглежда ответната реакция на Великобритания, не е ясно. Има редица опции от мита върху сектори, в които британските продукти са особено важни за САЩ, до фокусиране върху специфични продукти като мотоциклетите Harley Davidson.
Един експерт каза пред „Би Би Си“, че „ядрената“ – и най-малко вероятната – възможност ще бъде насочена към финансовите услуги.
Но въпреки заплахите на Великобритания, министрите не искат търговска война. Премиерът сър Кийр Стармър заяви по-рано тази седмица, че Великобритания няма да „скача“ в съюз със САЩ, добавяйки, че правителството се опитва да избегне митата чрез „интензивни преговори“ и ще бъде „прагматично и ясно“ в отговора си.
Независимата служба за бюджетна отговорност предупреди, че реципрочната търговска война ще изтрие милиарди от икономическия растеж и всичко друго, но не и излишъците, които канцлерката е оставила, за да остане в рамките на собствените си фискални правила.
Лейди Мег Хилиър, бивш министър на труда и председател на Комитета за избор на хазната, предупреди, че ангажиментът на правителството за свободна търговия ще бъде тестван през следващите няколко седмици в резултат на митата на Тръмп.
Тръмп заяви, че 25-процентовият данък ще доведе до „огромен растеж“ за индустрията, обещавайки, че ще стимулира работните места и инвестициите в САЩ.
Но има опасения, че този ход вероятно ще доведе до временно спиране на значително производство на автомобили в САЩ, повишаване на цените и обтягане на отношенията със съюзниците.
САЩ са внесли около 8 милиона коли миналата година – което представлява около 240 милиарда долара в търговията и около половината от общите продажби – а Мексико е най-големият доставчик на автомобили за страната, следвана от Южна Корея, Япония, Канада и Германия.
Износът на автомобили във Великобритания е на стойност около 7.6 милиарда паунда годишно, а САЩ е вторият по големина пазар за британски автомобили след Европейския съюз, според органа на автомобилната индустрия Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT).
SMMT заяви, че съобщението на Тръмп „не е изненадващо, но все пак разочароващо“. Световните лидери разкритикуваха тарифите малко след обявяването им.
За още новини вижте ТУК
Присъединете се към нашия Телеграм