Викат линейки за неудобни обувки, паднала котка, нощни кошмари и паразити

0
300
Линейка, Бърза помощ, Спешна помощ
Снимка: Архив

Парадоксални сигнали се получават в Центъра за Спешна помощ в столицата. Една жена е извикала екип заради паднала от балкона котка. Мъж се е обадил с искането да му изчистят въшките, защото има силен сърбеж. Към медиците са се обръщали заради зъбобол, болки при менструация, а също така и за неспадаща еякулация след прием на стимуланти. На спешния телефон е позвънил и млад мъж, който сънувал кошмари. За такива фалшиви сигнали разказа пред „Монитор” Катя Сунгарска – говорител на ЦСМП-София.

Според нея, за съжаление, тези обаждания към Координационната централа на Спешна помощ не са изключения, е нещо ежедневно. Тя акцентира, че това е негативно явление, защото в центъра на дейността на спешните медици са човешкото здраве и живот и работата им е свързана с огромна отговорност, изключителен стрес, напрежение и много сериозна концентрация. Екипите са били търсени още, за да вадят кърлежи, както и при много случаи на бременност, за която жената не знае. Говорителят на Центъра за спешна помощ сподели, че това никак не е смешно. Тя разказа за един случай, в който разстроена жена е крещяла неразбираемо по телефона и медиците едва са успели да чуят, че детето й е паднало от 8-ия етаж. Разбира се, те действат мигновено и линейката веднага тръгва към адреса. Когато стига там, се разбира, че е паднало не дете, а котка. Факт е, че някои хора се отнасят към домашните си любимци като към деца, но този конкретен случай свидетелства за това колко е опасно да се ангажират за фалшиви сигнали екипите, при условие че в този момент някой се нуждае от тяхната животоспасяваща помощ. Докато те са разкарвани заради мързел или безотговорност, няма свободни медици, които да помогнат при наистина спешен случай, каза Катя Сунгарска.

Много често се получават сигнали и от възрастни самотни хора, които викат екипа да им измери кръвното и също така да им прави компания. Медиците на шега ги наричат абонати. Например една жена много често им се обажда с молба за помощ и когато те се отзовават, тя ги посреща, широко усмихната, и ги кани в дома си с думите: „Влизайте, влизайте, бухтички съм ви направила“. Колкото и смешно да звучи този случай, факт е, че загубата на време при друго повикване може да струва човешки живот или страдание, напомни говорителят на ЦСМП-София. Тя разказа, че административен работник е искал да бъде изпратена линейка, защото е открил два кърлежа на седалището си. Имало е и обаждане от човек, който е искал екипът да го прибере в дома му, защото обувките много му убивали и не можел да ходи. Фрапиращ е и случаят, когато възрастна жена се е оплакала, че има много високо кръвно и умира, а след идването на медиците се оказва, че са й паднали батериите на апарата за кръвно и ги е извикала, за да й измерят стойностите и да е спокойна. Също така е очаквала, че екипът има инструменти, затова поискала да й обезвъздуши радиатора.

Много са повикванията от самотни хора, които искат компания или безплатни лекарства, затова подават фалшиви симптоми по телефона. Сунгарска напомни, че всеки човек трябва да си дава сметка, че може да се превърне в своеобразен убиец, търсейки линейка, вместо да се обади на личния си лекар. Медиците правят всичко възможно да помогнат и когато получат сигнал за кърлеж, въшки или нощен кошмар, считат това за унижение, дори гавра.

В Русе е имало повиквания за паднали на улицата пияници, разказа пред „Монитор“ директорът на Центъра за спешна медицинска помощ д-р Иванка Маринова. Гражданите звънят за помощ при вида на падналия човек, защото мислят, че има здравословен проблем. След пристигането на екипа се разбира, че той е пиян, посъвзел се е и си е тръгнал сам по пътя. Според д-р Маринова тези случаи са не повече от два-три на месец, но водят до изразходване на финансови средства и до загуба на време на медиците. Добрата новина е, че няма злоумишлени фалшиви обаждания за катастрофи или други тежки инциденти.

В Центъра за спешна помощ подробно разпитват хората за оплакванията им и така определят степента на спешност. По този начин свеждат до минимум напразните курсове на екипите, каза д-р Маринова.

Във Варна се получават по три фалшиви сигнала на ден. Случва се да ползват линейките като безплатно такси. Това показва статистиката на ЦСМП от последните няколко години, като средно за месец екипите се отзовават на близо 100 такива сигнала. В една трета от случаите пациентът не е открит на указания адрес или изобщо няма такъв, а в 53% болният отказва медицинска помощ. При останалите се оказва, че няма нужда от такава.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments