Обещаните пари вървят към „Автомагистрали – Черно море“. Надявам се днес да ги получат. Това обяви пред „БНТ“ служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова. Нейното изказване идва на фона на подготвяния за утре протест пред ведомството заради обещанието до понеделник да бъде преведена сумата от 9 милиона лева от дължимите общо 37 милиона лева.
Комитова обясни, че забавянето идва от административни неуредици и проблеми, които идват от самия договор, защото по него има наддоговорени суми. Затова от министерството са загубили повече време докато се издължат на дружеството.
Тя обясни, че става въпрос за компании, които са работили по трасето на магистрала „Тракия“ между Чирпан и Стара Загора. Те са получили договори за 200 милиона лева. В същото време е имало осигурени за ремонта само 59 милиона лева. И сега всички тези фирми се чувстват измамени.
Комитова обясни, че първоначално е имало идея да бъдат платени само заплатите и осигуровките на служителите, но се е оказало, че фирмите имат задължения и към банки. Затова е била определена сума, която свръхтрудно е било намерена, за да се плати поне част от задължението. Министърката подчерта, че ако има средства, плащанията отдавна са щели да бъдат направени и този въпрос е щял да бъде приключен. Тя е категорична, че никой има интерес парите да не се дават – нито служебното правителство, нито гражданите. Но Комитова напомни, че бюджетът на Агенция „Пътна инфраструктура“ е бил изчерпан до 30 април.
По думите на министъра всички ремонти, които са на стойност милиард и половина в държавата, минават под прикритието не на основни ремонти. Това означава на практика, че годишно се дават милиард и половина за пътища, но когато те се повредят няма фирма, която да дава гаранция и да поеме отговорност безплатно за техния ремонт.
Комитова обясни, че въпросните 200 милиона лева за „Тракия“ не могат да бъдат заплатени сега, защото за целта трябва да бъде определен бюджет, което може да направи Народно събрание. Но интересното в случая е, че всичко това е минавало в графата „текущ ремонт и поддръжка“, за което съответно няма одобрен проект и няма издадено разрешение за строеж. В случая става въпрос за една порочна практика, която се прави от години. Тя била с цел уж бързо да бъдат правени ремонтите. Но що се отнася до отсечката Чирпан – Стара Загора, за нея е имало време да бъдат направени проектите.
Магистрала „Хемус“ няма да може да бъде завършена до 2024 година. Това е дълбоко погрешна теза, категорична беше още министър Комитова.