„Шофьорите рецидивисти да работят в моргите, реанимациите и травматологиите, за да видят какво са причинили на жертвите си! Нужни са и по-високи глоби за шофиране след употреба на наркотици и вдигане на минималното наказание за причинено пътнотранспортно произшествие /ПТП/ от 3 на 5 години.“
Това предложение беше внесено като Закон за изменение и допълнение /ЗИД/ на Наказателния кодекс от ВМРО в Народното събрание /НС/ през април 2020 г. след бруталната катастрофа, която отне живота на уважавания журналист Милен Цветков навръх Великден. 2 години по-късно и отнети още десетки невинни животи нито един от текстовете не е в имплементиран в законодателството, посочват от партията в своя позиция, която продължава по следния начин:
„Миналата седмица само за ден загинаха трима човека – двама в Кресненското дефиле и един на АМ „Тракия“. Снощи след поредното безумно шофиране в София бяха убити две млади жени.
Всичко това е пряко следствие от бездействието на трите парламента – 45-и, 46-и и 47-и, които не извършват конституционните си задължения, а именно да осъществяват реална законодателна дейност. И това вече съвсем буквално е пагубно за българския народ.
Текстовете, които ние предложихме преди две години, все още са актуални и стоят в архивите на Народното събрание. Призоваваме народните представители вместо да се обиждат и да се пазаруват като чували с картофи, да направят нещо, за да спрат войната по пътищата.
Ето ги и нашите предложения, които касаят чл. 67, ал. 3; чл. 343, ал. 3 буква б и чл. 343б, ал. 3 на Наказателния кодекс. Целта на предлаганите изменения е да се намали броя на условните присъди, които се налагат чрез сега действащата правна уредба и да се постигне максимална превенция чрез превъзпитание на хората, които се качват зад волана под въздействието на наркотични вещества.
Прилагаме и част от мотивите, заложени в ЗИД на НК от 2020 г., които са плашещо релевантни и към днешна дата:
Статистиката за катастрофите у нас е доста притеснителна и за съжаление тя се променя в нарастваща прогресия последните години. Бруталният удар, довел до смъртта на журналиста Милен Цветков, направен с висока скорост и без никакъв спирачен път, е доказателство какво е влиянието на определени субстанции над хора, позволили си да седнат в това състояние зад волана. Поведението на 22-годишния шофьор непосредствено след инцидента показва пълна липса на чувство за вина и отговорност за причиненото ПТП (ситуацията с 37-годишния шофьор от снощната катастрофа е сходна!!!). Ето защо за нас е важно, когато едно такова дело влезне в съдебната зала, възможностите за налагане на условна присъда да бъдат сведени до минимум, а тогава, когато се наложи, то да има възможност за прилагате на предложените от нас мерки – полагане на труд като чистачи и санитари в отделенията, до които стигат жертвите като реанимации, ортопедии и морги. Тази мярка със сигурност би имала сериозен ефект в посока превъзпитание и бъдеща превенция от рецидив на същото деяние.
…Предложението не въвежда нещо непознато за наказателното право, а само възстановява идеята на законодателя, заложена при първоначалното въвеждане на пробацията като наказание и възможността за налагането на една от пробационните мерки в изпитателния срок. За разлика от 2002 г. към момента системата на пробационните служби е изградена изцяло и функционира на базата на натрупания опит за изпълнение на наказанието пробация. В същото време приемането на предложението ще даде допълнителни възможности на държавата да наблюдава поведението на условно осъдените лица. А от гледна точка на обществения интерес ще възстанови в известна степен доверието на гражданите към държавата и в случаите, когато е приложено условното осъждане.
Предвид статистиката, че лицата, които излежават ефективни присъди по дела, свързани с употреба на наркотични вещества, в следствие на което са извършили ПТП, влизащи в специализираните състави на НК относно ПТП, биват осъждани условно или излизат предсрочно при определени обстоятелства и попадат под юрисдикцията на института на пробацията, ние от ВМРО предлагаме съществуващата пробационна мярка „безвъзмезден труд в полза на обществото“ за всички лица, попадащи в тази категория при упоменатите условия, да бъдат реализирани с полагане на труд като санитари и хигиенисти в шоковите зали, реанимациите, моргите и психиатричните отделения, както и в отделенията на болниците, в които има нужда от помощ към настоящия момент.
Днес държавата има нужда от тази превенция и от този процес на превъзпитание с оглед на зачестилите ПТП и жертви на пътя.
Като друга мярка ние предлагаме и завишаване на долния праг на наказанието при причиняване на смърт от шофьори под въздействието на наркотични или сходни с тях вещества в следствие на ПТП на пет години. С това на практика отпада възможността за условно осъждане. Няма оправдание за отнемане на човешки живот при тези обстоятелства, което да предполага условна присъда.
Превантивните санкции при констатирано нарушение на забраната за управляване моторно превозно средство след употреба на наркотични вещества или техните аналози също са несъответстващи на обществената опасност от това деяние. Превенцията, както е доказано от практиката, е дори по-важна от последващите наложени санкции за извършено престъпление. По тази причина смятаме, че и глобите при ситуация, в която лицето зад волана е установено при проверка, че е под въздействието на наркотични или сходни вещества, трябва да бъдат завишени.“