Изгодна ли е цената на една стока? Това можем да разберем като проучим при какви условия се предлага тя при повече различни търговци, обясни главният юрисконсулт в Комисията за защита на потребителите Ерджан Ахмед за „БНТ“. По думите му – при истинските намаления, старата цена трябва да е била валидна за най-малко 1 месец преди да започне кампанията с отстъпките.
Някои от намаленията през ноември и декември бяха за по-кратък период от време и потребителите трябва да обърнат внимание на този факт. Ахмед обясни, че именно заради това изчислението на промоционалната цена през януари може да не бъде нито въз основа на последната продажна цена, нито дори на старата цена преди намалението, а на база цената, която се е прилагала назад във времето за период, по-дълъг от един месец.
Пример – имало е Коледно-новогодишното намаление между 20 и 31 декември. В такъв случай намалената по време на него цена не може да бъде квалифицирана като стара цена. При случай обаче, че е продължило 1 месец, то намалената цена по време на него се приема за стара, от която следва да се извърши януарското намаление.
Експертът подчерта, че при съмнение дали едно намаление е измамно, потребителите могат да се обърнат към Комисията.
„Ще извършим проверки – както физически, така и документални, като ще изискаме от търговците да докажат, че обявената за стара цена наистина се е прилагала за период, по-дълъг от един месец“.
Изискването цели да няма спекулативно увеличаване на цените за кратък период от време – например за седмица и след това да се обяви по-голям процент намаление.
Проверки се извършват по кампании на КЗП и по сигнали на граждани. Най-често нарушения се установяват при продажбите на облекла.