Екипите, които се опитват да отблокират Суецкия канал, се редуват да изгребват и да дърпат масивния контейнеровоз. Усилията им обаче са усложнени от скала, която се намира под носа на кораба, твърдят два независима източника през „Reuters“.
Багерите, които се опитват да отблокират заседналия плавателен съд, са изместили досега 27 000 кубически метра пясък на дълбочина 18 метра. Работата им ще продължи според силата на вятъра и прилива, се казва в изявление на властите на Суецкия канал (SCA).
Египетският президент Абдел Фатах ал-Сиси е наредил да се създаде организация за евентуално отстраняване на част от товара на кораба, разкри по време на свое изказване председателят и управляващ директор на администрацията на Суецкия канал адмирал Осама Рабие. Дългият 400 метра „Ever Given“ заседна диагонално през южния участък на канала по време на силен вятър преди повече от 5 дни, спирайки корабоплаването в един от най-натоварените водни пътища в света.
Вчера 321 лодки чакаха да прекосят канала, включително десетки контейнерни кораби, кораби за насипни товари и кораби за втечнен природен газ (LNG) или втечнен нефтен газ (LPG).
„Има положителни тенденции от вчера“, коментира Рабие и уточни:
„Кормилото не се движеше, а сега се движи. Витлото вече работи, нямаше вода под носа, а сега има, а вчера имаше и 4-метрова девиация в носа и кърмата.“
Представители на SCA коментираха пред „Reuters“, че под носа на плавателния съд има скала, която затруднява екипите. Властите, отговарящи за Канала и екипи на нидерландската компания „Boskalis“, която е натоварена със задачата да помага при освобождаването на кораба, ще трябва да решат дали да отстранят част от 18 300 контейнера. Експертите предупреждават обаче, че подобен процес може да бъде сложен и продължителен.
Екипите са разделили деня на две половини – 12 часа за изгребване на пясък и 12 часа за влекачите.
Около 15% от световния корабоплавателен трафик преминава през Суецкия канал. Тарифите за доставка с танкери на петролни продукти почти са се удвоили през тази седмица. Ако запушването се проточи, спедиторите могат да решат да пренасочат своите товари около нос Добра надежда, като добавят около 2 седмици за доставка и допълнителните разходи за гориво.