Все повече компании се изтеглят от Русия заради конфликта в Украйна

0
70
Стоки
Снимка: Pixabay

Преди 30 години, когато комунизмът в Съветския съюз рухна, западните компании засилиха присъствието си в Русия. Навлизането им на руския пазар символизира началото на нова ера, в която руснаците стават запалени потребители на различни чуждестранни марки – от веригата за бързо хранене McDonalds до дънките Levi’s и луксозните стоки. Сега, след нахлуването на президента Владимир Путин в Украйна, все по-голям брой гиганти преустановяват дейността си в Русия, пише „BBC“.

И така, въпросът е кои компании и в кои сектори излизат от пазара в Русия и защо други се въздържат?

Гиганти в сферата на бързото хранене и напитките

Гигантите McDonald’s, Coca-Cola, Starbucks и Heineken са последните компании, които обявиха, че спират дейността си в Русия след нарастващия натиск за предприемане на бързи действия. Ръководството на McDonald’s съобщи, че временно затваря около 850-те си ресторанта в Русия, а Starbucks също потвърди, че всички 100 кафенета ще преустановят дейността си.

Първоначално компаниите запазиха мълчание по отношение на конфликта, но предприеха крайни действия, защото според Анна Макдоналд, управител на фонд в „Amati Global Investors“, акционерите не биха подкрепили продължаващото генериране на печалби от Русия.

Компанията за напитки Pepsi, която има много по-голямо присъствие в Русия от конкурента си Coca-Cola, заяви, че спира производството и продажбата на Pepsi и други световни марки в Русия, но все пак ще продължи да предлага други продукти. Хранителните компании Nestle, Mondelez, Procter & Gamble и Unilever спряха инвестициите си в Русия, но обещаха, че ще продължат да предоставят стоки от първа необходимост.

Търговия на дребно

Най-голямата козметична компания в света L’Oreal и конкурентът ѝ Estee Lauder обявиха, че затварят магазините си и преустановяват онлайн продажбите в Русия. Estee Lauder, сред чиито марки са Michael Kors, DKNY, Clinique и Bobbi Brown, присъства в страната от около 30 години, като именно Русия беше мястото, където се генерират едни от най-печелившите продажби на продукти. Всъщност през миналата година Русия беше петият по големина европейски пазар на дребно в световен мащаб, оценен на 337,2 млрд. паунда. Затова е разбираемо, че някои марки не искат толкова лесно да изгорят мостовете си, ако има шанс да се върнат след време отново. Ето защо много компании, включително други търговци на луксозни стоки на дребно като Burberry и Chanel, просто твърдят, че „спират“ продажбите и временно затварят магазините си, а не се оттеглят напълно, обясни Крис Уифър, главен изпълнителен директор на консултантската фирма „Macro-advisory Limited“.

Технологии

Samsung, водещият доставчик на смартфони в Русия, заяви, че ще преустанови доставките за страната, но не съобщи дали магазините му ще бъдат затворени окончателно. Японските компании Sony и Nintendo преустановиха доставките на игрови конзоли, а Sony спря пускането на състезателната игра „Gran Turismo 7“ в Русия. Apple също спря продажбите на всички свои продукти в Русия и ограничи други услуги като Apple Pay и Apple Maps. Магазините му също вече са затворени.

Някои технологични компании, които са залети от дезинформация, ограничават медийните канали, свързани с Кремъл, които през последните дни публикуваха усилено съдържание на техните платформи. Facebook беше блокиран в Русия, след като ръководството заявиха, че са отказали да спрат да проверяват фактите и да поставят етикети на съдържание от държавни новинарски организации.

Междувременно TikTok блокира цялото неруско съдържание в Русия и преустанови излъчването на живо, въпреки че засега позволява историческото съдържание, качено от местни акаунти, да остане видимо, включително видеоклипове на подкрепяни от държавата медийни служби.

Петрол и газ

Когато избухна конфликтът в Украйна, енергийните компании бяха подложени на незабавен и интензивен натиск. Според експерти това ще се засили сега, когато Обединеното кралство, САЩ и други нации обявиха забрани или ограничения върху руския петрол и природен газ.

Компанията ВР притежава голям дял в руския енергиен гигант Rosneft, но в рамките на няколко дни след началото на войната обяви, че операцията ще бъде прекратена. Този ход беше последвано от обещанията на Shell, ExxonMobil и Equinor, които дадоха дума да намалят инвестициите си в Русия след натиск от страна на акционерите, както и от страна на правителствата и обществеността. Междувременно Total Energies, друг голям играч в Русия, заяви, че няма да финансира нови проекти в страната, но за разлика от колегите си не планира да продава съществуващи свои инвестиции.

Забавление

Феновете на киното в Русия, които искат да гледат новия филм „Батман“, предоставен от компанията Warner Bros. Pictures, няма да могат да го направят, след като тя преустанови пускането на нови филми в страната. Към американския производител на филми се присъединиха Disney и Sony, а премиерите на анимацията „Turning Red“ и адаптацията на „Marvel Morbius“ също бяха изтеглени. Компанията Disney също обяви, че спира своите телевизионни канали на територията на Русия. Netflix, сравнително нов участник на пазара в Русия, преустанови предоставянето на услугите си в страната и спря всички свои „бъдещи проекти„.

Всички компании заявиха, че решенията им се основават съпричастност към „хуманитарната криза“ в Украйна, а не в резултат на наложените санкции.

Финанси

Платежните гиганти Visa, Mastercard, American Express и PayPal взеха решение да се изтеглят от руския пазар в знак на протест. Руските банки обаче явно пренебрегват някои от изявленията, касаещи техните клиенти. „Сбербанк“ например заяви, че картите с марките Visa и Mastercard ще продължат да работят на руска територия, тъй като всички плащания в Русия се извършват чрез национална система. Издадените в страната карти обаче няма да работят в чужбина, а издадените в чужбина няма да могат да се използват в страната.

Американската инвестиционна банка Goldman Sachs съобщи, че закрива дейността си в Русия, превръщайки се в първата банка от Уолстрийт, която се оттегля от страната. Банката обясни още, че прави това в съответствие с регулаторните и лицензионните изисквания.

Кои компании остават?

Докато тече потокът от съобщения на компании, които се оттеглят от Русия, се чуват призиви към тях да се присъединят и други. Вниманието сега е насочено към големи хранителни компании като Burger King, които осъдиха действията на Русия и обещаха подкрепа за Украйна, но все още не са се оттеглили. За някои гиганти обаче ще бъде много по-трудно да вземат решение за прекратяване на дейността си, дори ако натискът се засили през следващите дни и седмици.

В отговор на санкциите, въведени от западните държави, Москва забрани продажбата на руски активи. По тази причина фирмите, които през последните години бяха насърчавани да установят присъствие в Русия, са „привързани“ към местните предприятия, персонал и вериги за доставки. Такъв е случаят с компанията Marks&Spencer /M&S/, която има има 48 магазина в Русия, но те се управляват от турска франчайзингова компания, известна под името FiBA. От M&S обявиха, че спират доставките на стоки за руския бизнес, но магазините в страната засега ще останат отворени.

Компанията Restaurant Brands International, която е собственик на Burger King, заяви пред „BBC“, че руските ѝ обекти се управляват от франчайзополучатели, с които има „дългогодишни правни споразумения„, които не е лесно да бъдат променени. Междувременно Yum Brands, която е собственик на KFC и Pizza Hut, обясни, че спира дейността на руските ресторанти KFC, които притежава, и финализира споразумение с основния си франчайзополучател за временно спиране на дейността на Pizza Hut.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments