Лятото на 2022 г. е белязано от истории за неуспешни пътувания, пренаселеност на популярни дестинации и летища, както и животозастрашаващи горещи вълни в Европа. Въпреки това в Азия, където много страни отварят границите си поетапно, с по-малко отменени полети и ужасяващи истории за изгубен багаж, туристите се завръщат по-бавно от очакваното. Това се вижда особено ясно в Япония, която гръмко отвори врати през юни тази година, точно навреме за пиковия туристически сезон. По данни на японската Агенция за имиграционни услуги между 10 юни и 10 юли страната е посрещнала около 1500 туристи, които са я посетили за почивка. Това е с 95% по-малко в сравнение със същия период на 2019 г., преди пандемията. Въпросът е каква е причината за тази разлика? И защо туристите толкова бавно се завръщат в тази исторически популярна дестинация?
Броят на туристите
Въпреки че Япония отново е достъпна, в момента властите на страната разрешават на туристите да я посещават за отдих само в организирани групи, а не индивидуално. За много хора на Запад, които предпочитат спонтанността и не искат да следват строг маршрут, това е пречка за осъществяване на пътуванията.
„Нямаме нужда да ни контролират непрекъснато“, споделя Мелиса Мусикър, специалист по връзки с обществеността от Ню Йорк, която редовно пътува до Япония. Тя и съпругът ѝ са били в Токио шест пъти, като двамата планирали тази година да посетят страната отново, но били разочаровани от въведените ограничения. Вместо това те си избрали нова дестинация, а именно да посетят Южна Корея за ваканцията си.
Политика за непълно отваряне на страната
Политиката на Япония на непълно отваряне не се отнася само за визите. В много области в страната все още има разпоредби за носенето на маски, груповите екскурзии като цяло са скъпи, а Япония изисква карантина при пристигане, което я прави „по-трудно продаваема“ като дестинация.
Кейти Там е съосновател на „Arry“ – абонаментна платформа само за членове, която помага на посетителите на Япония да резервират места в някои от най-елитните ресторанти в Токио. Преди пандемията много от потребителите на платформата са били азиатски пътешественици, живеещи в Хонконг, Тайван, Южна Корея или Сингапур, които са посещавали Япония няколко пъти годишно или просто са отскачали дотам за спонтанен дълъг уикенд. От 2020 г. насам обаче компанията е принудена да прекъсне дейността си. Кейти споделя, че малкото членове, които се свързват с Arry за резервации, са хора, които са успели да получат визи за бизнес пътувания до Япония. Понастоящем това е единственият начин, по който чуждестранните граждани могат да влязат в страната като самостоятелни посетители, като някои от тях се възползват от липсата на тълпи, за да получат места в ресторанти, които не са могли да резервират преди.
По данни на Агенцията за имиграционни услуги двата най-големи пазара за японския туризъм в момента са Тайланд и Южна Корея. Въпреки това, в този случай думата „най-голям“ относителна, тъй като около 400 души от всяка страна са посетили Япония от юни насам, а едва 150 са от Съединените щати.
Китайският ефект
През 2019 г. най-големият туристически пазар на Япония е съседен Китай, който е бил посетен от 9,25 милиона китайци. Сега обаче Китай остава на практика изолиран от останалия свят. В него все още действат строги карантинни разпоредби както за гражданите, така и за чужденците, поради което туризмът до голяма степен е замразен. Япония не е единствената страна, която е сериозно засегната от липсата на китайски туристи. Популярни дестинации за китайски туристи като Австралия, Тайланд, Сингапур и Южна Корея са загубили сериозни приходи, тъй като над един милиард потенциални туристи са си останали у дома.
Хироюки Ами, ръководител на отдела за връзки с обществеността в Tokyo Skytree, твърди, че първата международна туристическа група е пристигнала на наблюдателната площадка едва на 27 юни. Въпросната група е била съставена само от гости от Хонконг. Финансовият център на града има строги ограничения, включително задължителна карантина в хотел за завръщащите се местни жители, но въпреки това за туристите е по-лесно да пътуват оттам, отколкото от континентален Китай.
В очакване на по-добри възможности
Вероятността Япония да се отвори отново за индивидуални туристи за отдих е голяма, като е напълно сигурно, че когато това се случи, ще има много желаещи да пристигнат. Словосъчетанието „пътуване за отмъщение“ е създадено, за да опише хората, които са спестили много пари по време на пандемията и сега искат да ги изхарчат за мащабно пътуване, а Япония остава популярна дестинация в списъка с желания.
„Има огромен интерес към пътуванията до Япония. Мисля, че този интерес се повиши още“, казва Кейти Там.