Виненият туризъм е неразработен бранд, в който България има значителен потенциал. Развитието му е свързано със симбиозата между различни институции, като и между фермери, винари и кулинари. Той трябва да се развие от държавата като цялостна услуга, която да е позната на бранша, за да може да се предлага в пълния си потенциал заяви заместник-министърът на земеделието, храните и горите Явор Гечев по време на дискусия на тема „Тенденциите в туристическия бизнес и новите предпочитания на туристите, насочени към зелени и устойчиви продукти“.
„Между 50 и 100 български винарни ще участват в пилотен проект за доброволен стандарт на проследимост и ще бъдат популяризирани по цял свят“, съобщи още заместник-министър Гечев и уточни, че той ще се разработва в рамките на подписано споразумение с Международната асоциация по лозата и виното. Инициативата предвижда създаване на дигитален баркод, който при сканиране да дава подробна информация за продукта – като сорт грозде, регион на отглеждане и температура, място на бутилиране и други.
Аграрният заместник-министър изтъкна, че страната ни има невероятен потенциал на традиционни продукти – плодове, зеленчуци, вино, които ги няма никъде по света, и трябва да се поощрява открояването им и защитата им със географски означения.
„Анализите, които направихме през последните 6 месеца показаха, че връзката между земеделие и туризъм не е изчерпана, а тепърва може да се развива“, обясни заместник-министър Гечев.
Според него възможност за това са малките, семейни хотели и къщите за гости, които са почти изчерпан капацитет и има необходимост от още подобни обекти. По думите му, проучванията показват, че има остра нужда от пряка връзка между качествени продукти и гарантирането има като такива, открояване на стоките от местен характер и възможността за консумацията им.
„В тази връзка смятаме да разработим серия от доброволни идентификации на традиционни български продукти, които са доказано родни и качествени, с намалени нива на остатъчни пестициди и нитрати“, заяви земеделският заместник-министър.
Предвижда се създаване на стандарт за регионални продукти, произведени до 100 км, в който район да се продават и консумират. Обмислят се и етикети за пресен продукт, който е откъснат, купен и използван в рамките на 3 дни, както и за качество, които са екологични, гарантирано изследвани на всяка една от партидите.