Министърът на отбраната Атанас Запрянов заяви на брифинг:
„Апелирам 51-вото НС да реализира решението си да увеличи заплатите на военнослужещите, ако въобще искаме да имаме армия, и сухопътни войски, и ВВС.“
Запрянов подчерта, че ако заплатите останат на сегашното ниво, „ситуацията няма да бъде променена“.
Изтичане на кадри заради разлика в заплащането
Запрянов изрази тревога, че кадровият състав на ВВС е силно засегнат поради разликата в заплатите с други държавни структури.
„Сериозен проблем е изтичането на кадри в други структури поради различия в заплатите. Част от вертолетните ни пилоти отиват в МВР или Министерството на транспорта поради по-високите заплати там“, поясни той.
Недостиг на техника и нальот на пилотите
„Хроничният недостиг на изправна летателна техника през годините за всички авиационни платформи е първото и най-важно предизвикателство“, каза Запрянов. Той посочи, че самолетите и вертолетите, включително МиГ-29, Су-25 и „Кугър“, не са достатъчни за поддържане на необходимия нальот за бойната подготовка на пилотите.
„Ще имаме догодина още 5 оперативни самолета ‘Кугър’, а ако успеем да приведем в летателна готовност 10 вертолета ‘Кугър’, нальотът на пилотите може да бъде по стандартите на НАТО“, добави министърът.
Адмирал Емил Ефтимов, който също участва в брифинга, отбеляза, че „десетилетията недофинансиране в системата на МО водят до рискове от допускане на инциденти, до авиокатастрофи.“ Ефтимов и Запрянов се обединиха около необходимостта от повече средства за армията.
„Трябва да се реши този въпрос и да се намери ресурсът за това“, заяви адмиралът, като съобщи, че командването на ВВС ще предостави концепция за военна авиация, която в бъдеще ще минимизира риска за младите пилоти.
Заключение след трагичния инцидент
Запрянов посочи, че е длъжен да представи фактите след трагичния инцидент на авиобаза „Граф Игнатиево“ от септември, при който загинаха двама пилоти:
„Моята съвест не ми позволява да скрия истината за състоянието на ВВС.“
Той подчерта, че за три години са станали три катастрофи в различни авиобази, което определя като „изключително тревожно.“