Шанхайските власти позволиха на още 4 милиона души да напуснат домовете си, считано от днес, след като взеха решение да разхлабят противоепидемичните мерки, които доведоха до мащабен локдаун на най-големия китайски град. Международният валутен фонд /МВФ/ обяви негативната си прогноза относно китайския икономически растеж и предупреди, че световният поток от промишлени стоки може да бъде нарушен, предава „AP“.
Близо 12 милиона души, живеещи в 25-милионния град, вече имат право да излизат свободно на открито, заяви по време на пресконференция здравният служител У Ганю, като подчерта, че за първи път от много време насам вирусът е „под ефективен контрол“ в някои части на града. Според последните промени над 4 милиона души са фигурират в зони, чийто статут е променен от затворен на контролиран. Въпреки това някои от тях нямат право да напускат кварталите си, а големите събирания все още са забранени.
Междувременно МВФ публикува прогнозата си за растежа на Китай през тази година, който се е свил от 4,8% на 4,4% поради затварянето на Шанхай и други промишлени центрове. Това е почти наполовина по-малко от миналогодишния ръст от 8,1% и под желаната цел на управляващата Комунистическа партия от 5,5%.
Броят на новозаразените с COVID-19 в Китай е сравнително нисък, но управляващата партия прилага стратегията за нулево наличие на вируса, в резултат на която са затворени големи градове, за да се изолира всеки един случай. По-рано днес здравните власти съобщиха, че са налице 19927 нови случая на заразени в континенталната част на Китай, като всички те, с изключение на 2761 души, са били без симптоми. В Шанхай са регистрирани 95% от общия брой, или казано просто 18902 случая, от които 2495 са проявили симптоми. Седем души, които са били болни от COVID-19, са починали вчера във финансовия център на Китай, но смъртните случаи се дължат на тежки хронични заболявания като рак и сърдечни заболявания. Всички, с изключение на двама, са били на възраст над 60 години.
От 28 март в Шанхай бяха затворени търговските обекти, а повечето от жителите бяха принудени да останат по домовете си след рязко повишаване на броя на заразените. Това доведе до много оплаквания за липса на достъп до храна и лекарства. На гражданите в Шанхай, които са дали положителен тест, но нямат симптоми, беше разпоредено да бъдат настанени в карантинни центрове, създадени импровизирано в изложбени зали и други обществени сгради.
Официалните икономически данни от тази седмица показват, че икономическият растеж на Китай през първите три месеца на тази година е намалял в сравнение с последното тримесечие на 2021 г. В доклада на МВФ се твърди, че блокирането на доставките в Китай вероятно ще засили смущенията в доставките на други места, като същевременно може да увеличи натиска за повишаване на инфлацията. Управляващата партия обеща данъчни облекчения и други помощни мерки за бизнеса, но засега избягва да прави мащабни разходи за стимулиране на икономиката. Според икономисти тази стратегия ще даде резултати, но в дългосрочен план, затова може да се наложи сега Пекин да харчи повече или да намали лихвените проценти.
Други индустриални и търговски центрове, включително Чанчун, Джилин и Шенян на североизток, пристанището Тиендзин на изток от Пекин и Шенжен и Гуанджоу на юг, затвориха принудително много от своите предприятия, наложиха ограничения за пътуване и издадоха разпоредби на местните жители да си останат у дома. Световните производители на автомобили и други индустриални гиганти намалиха или спряха временно производството си, тъй като доставчиците не успяваха да изпълняват поръчките. Тази седмица компанията „Volkswagen“ обяви, че фабриката ѝ в Чанчун е възобновила производството си, като автомобилният производител обмисля кога ще отвори отново завода си в Шанхай. От „BMW“ също съобщиха, че фабриката в Шенян е отворена отново.
Докато в някои градове контролът беше облекчен, днес правителството на Харбин, град с население, наброяващо 5,3 милиона души, който е разположен в североизточната част на страната, издаде заповед за спиране на дейността на градския транспорт и забрани на гражданите да се придвижват свободно между кварталите.