Защо Габриела Руменова, дългогодишен PR на КЗП, бе уволнена, след подадени от нея сигнали за нередности?

0
837
Габриела Руменова
Габриела Руменова. Снимка: Габриела Руменова

До Искра.бг постъпи информация, че Габриела Руменова, PR в Комисията за защита на потребителите (КЗП), назначена с конкурс от началото на септември 2006 година, бива освободена от длъжност, след като подава редица сигнали за нередности до Главния инспекторат на Министерския съвет.

Нарушенията са от различен характер – административни пропуски и злоупотреби с власт във ведомството – запазване на номера за документи, забавени преписки по жалби от граждани, нарушения на трудовото законодателство и „назначения“ без конкурс, а по граждански договор на лица, които се намират в конфликт на интереси.  

Коя е Габриела Руменова?

Габриела Руменова завършва бакалавър „Връзки с обществеността“, записва магистър „Електронни медии“, след което има присъдена научна и образователна степен „Доктор“ от Българската академия на науките (БАН).

Преди 15 години постъпва на работа в КЗП и се утвърждава като един от най-успешните експерти по комуникации в държавната администрация, ползва се с отлична репутация сред медии, колеги, институции и организации и през всичките години е с оценка „Изпълнението надвишава изискванията“.  

В началото на март 2020 година Габриела бива преместена в друга администрация „със споразумение, което предвижда законът за държавния служител“ до завръщане на титуляра, който по онова време е бил в майчинство.

На 12 януари 2021 година Руменова се връща отново в КЗП и очаква незабавно да заеме старата си длъжност, но на 14 януари, два дни по-късно, бива извикана от главния секретар на КЗП и нейният пряк ръководител. Те й съобщават, че „вече комисията не се нуждае от човек, който да изпълнява функциите по публична комуникация“ и заради това, тъй като „има остра необходимост от още един служител в деловодството, ме правят деловодител“.

Договор
Снимка: Pixabay

„Тук, според мен, е доста сериозна пропастта между степента на моето образование и онова, което трябва да имам, за да работя в деловодството. Доста се изненадох как те не могат да намерят някой, който да работи там толкова дълго време, защото едва ли необходимостта от такъв служител във въпросното звено е възникнала с моето завръщане в комисията“, лаконичен е специалистът.

Габриела бива изправена пред възможността или да подпише новата си длъжностна характеристика, която предвижда изцяло деловодни ангажименти, или да бъде освободена. Предвид икономическата криза жената преценя, че сега не е моментът да си търси друга работа и приема предложението.

Въпреки това написва възражение и впоследствие, когато се запознава с изискванията на новия си пост, изготвя докладна, адресирана до Главния секретар, с предложение да съвместява функциите по връзки с обществеността и деловодните дейности при същото възнаграждение. До този момент все още отговор няма. Както, между впрочем, няма и промяна в Устройствения правилник на КЗП, а и при изтекъл преди година мандат на настоящия състав на Комисията никакви вътрешни реорганизации не могат да бъдат допустими и оправдани.

Попадайки в отдел „Деловодство“, едно от нещата, които е трябвало да извърша спрямо връчения й индивидуален работен план, е било свързано освен с въвеждане на част от документооборота, също така и с консултации на потребителите по техните казуси. Очаквало се е и да прави справки по вече подадени жалби.

Тук Габриела констатира, че в голяма част от казусите при обажданията, реакцията е забавена изключително много. Срокът за задействане на подобна проверка е месец. Оказа се обаче, че понякога минават 30 дни, хората се надяват съвсем скоро да имат яснота, а реално жалбата си стои все така недокосната и „дори не е била разпределена за работа“.

„И възниква следващият въпрос – добре, а кога да позвъня отново? Съответно аз не знам как да ориентирам човека, след като изобщо не е стартирал процесът“, обяснява Габриела своята безпомощност, въпреки желанието й да бъде полезна на гражданите.

Документи
Снимка: Pixabay

Идва ред на нова нередност. В деловодството се запазват номера за документи. Ако следваме закона, всеки един, когато бъде изготвен, тогава трябва и да бъде заведен – в съответния ден. Става ясно, че в КЗП системно се правят „предварителни резервации“ на номера за документи (заповеди на председателя, докладни записки):

„Служи се така, че двама колеги в разстояние от месец, месец и половина, ми се обадиха да помолят да им запазя номер. Аз отказах, реших, че е станала някакво объркване, особено при първия случай, понеже бях и отскоро там. Вторият път обаче реших, че е някаква практика и информирах други служители от ръководството, че не желая да бъда включвана в нея. Стигна се дотам, че трябваше да напиша официална докладна. Към нея приложих екранни снимки от номера във времето, които все още стоят свободни.“

Щом отнася тези проблеми официално до ръководството и директори в Комисията, тя е подложена на преследване и тормоз. Вместо да бъдат взети ефективни мерки за преустановяване на порочните схеми, две седмици след подаването на сигнала, председателят на КЗП Димитър Маргаритов Йотов е издал заповед за прекратяване на служебното правоотношение на експерта, уж поради „съкращаване на длъжността“.

Скандалното е, че точно по същото време КЗП наема за PR Албена Мирошникова, вероятно по граждански договор, каквато е аморалната практика във ведомството. Често дори със служители се сключват допълнителни граждански договори, твърди Руменова. 

По нейни думи понастоящем Мирошникова е съдружник в действащи търговски дружества и дружества с нестопанска цел, несъвместими с работата и в КЗП, доколкото сред функциите на Комисията са и проверки на търговски дружества и др. юридически лица („КОМЮНИКЕЙШЪН СТАФ“ ЕООД, „И-Контакт“, Сдружение „Младежки работници“, ФОНДАЦИЯ „ПРЕОБРАЖЕНИЕ А.П.С.“).

В търговския регистър дори са налице данни за налагани запори върху дялове на г-жа Мирошникова за нейни неизпълнени задължения, което би могло да увреди и имиджа на КЗП. Лицето е свързано и с два сериозни PR скандала: за 85-годишнината на „БНР“ и за назначението по граждански договор от кметицата на Каварна, посочва бившият PR.

Шеф
Снимка: Pixabay

Габриела определя като „абсурдно“ институция като Комисията за защита на потребителите да счита, че не се нуждае от свой служител, който да осигурява с професионално планиране, организиране и реализация публичността на нейната дейност.

Според специалиста „това означава, че звеното не изпълнява задължението си към обществото за прозрачност на работата си“. Руменова е категорична в своята позиция, че:

„Освен това, необходимо е да се спре утвърждаването на статуквото на протекция на „удобните хора“ и отстраняването на доказани експерти само защото не са податливи на порочни практики. То нанася вреди на репутацията на държавната администрация и препятства нейното ефективно функциониране.“

Въпреки че направихме множеството опити да се свържем с председателя на КЗП – господин Димитър Маргаритов Йотов, за да чуем неговата гледна точка по казуса с Гергана Руменова, усилията ни не дадоха резултат. 

От Искра.бг оставаме на разположение на всички засегнати страни да изкажат позициите си.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments